Anti-auto-activiste verschijnt voor rechtbank in Utrecht

Datum nieuwsfeit: 07-05-1999
Dit bericht is afkomstig van de Steungroep 'Ga Toch Fietsen'

Rechtszaak anti-auwto-aktiviste

Vrijdag, 7 mei 10:00 uur, rechtbank, Utrecht

Utrecht, 30 april 1999. Op vrijdag 7 mei moet anti-au(w)to-aktiviste Gonnus (38, Deventer), voor de rechtbank in Utrecht verschijnen om zich te verantwoorden voor haar vermeende lidmaatschap van het Milieu Bevrijdings Team (MBT). Voorts wordt zij beschuldigd van het in gevaar brengen van het luchtverkeer, lidmaatschap van een kriminele organisatie (het MBT), en beschadiging van duizenden auto's.

De zitting begint om 10:00 uur bij de rechtbank aan de Hamburgerstraat 28 in Utrecht. Voor aanvang van de zitting zullen sympathisanten van Gonnus voor de deur van de rechtbank een theaterstuk opvoeren. Bij verwerping van het bezwaarschrift dat Gonnus heeft ingediend, begint na 10:00 uur de enig werkelijk echte rechtsprekerij op het plein voor de rechtbank.
Er is een landelijke steungroep voor Gonnus opgericht, onder de naam 'Ga Toch Fietsen'.

Achtergrond

Begin jaren '90 werd in Engeland het Earth Liberation Front (ELF) opgericht. Het ELF bestaat uit radikale aktivisten die de milieuvernietiging bij de bron willen aanpakken. Hierbij worden sabotage- axies tegen auto-industrie, luchtvaart, biotechnologie, vleeshandel enzovoort niet uit de weg gegaan. In Nederland zijn sinds enkele jaren verschillende groepen mensen aktief, die zich verwant voelen met het ELF en die spontaan akties voeren onder diverse namen, zoals bijvoorbeeld het 'Milieu Bevrijdings Team' (MBT).
Op 7 mei wordt Gonnus gedagvaard als zijnde lid van het MBT. Gonnus is al jaren aktief in de strijd tegen de autoterreur, en is vooral bekend door haar boodschappen 'Ga toch fietsen!' en 'He vieze auwto, de aarde sterft!' op auto-reklameborden. De tegen haar ingebrachte beschuldigingen luiden:

1. Het in gevaar brengen van het luchtverkeer (er waren 150 lampjes weggehaald)

2. Lidmaatschap van een kriminele organisatie (het MBT)
3. Beschadiging van duizenden auto's (lekprik- en verfakties)

Verklaring van Gonnus

Gonnus heeft bij de rechtbank een bezwaarschrift ingediend omdat de andere - de ergste - vernielers ongemoeid worden gelaten: al diegenen die het autogebruik, de wegenbouw, het vliegverkeer en het militarisme pushen en daarmee dik geld verdienen, zoals de auwtodealers Pon en Hessing, de luchthaven Eelde, de Johannes Post kazerne en wegenbouwer Dassen BV. ,,Als het Openbaar Ministerie bovengenoemde organisaties niet ter verantwoording roept, dan kom ik ook niet'', zo eindigt Gonnus haar bezwaarschrift.

Verder schrijft zij: 'Ik ben enorm teleurgesteld dat veel mensen allerlei redenen verzinnen om niet met idealen bezig te zijn. Intussen werken ze wel mee aan het veroorzaken van allerlei ellende en vinden dat zelfs vaak vanzelfsprekend. En ondertussen maken ze ook gebruik van de voordelen van de scheve verdeling van de spullen en allerlei milieu- ellende. Het verzet daartegen weten ze alleen maar af te straffen.''

,,Ik raak er elke keer weer in teleurgesteld hoe de publieke opinie wel idealisties geweld veroordeelt en het alledaagse geweld goedpraat, omdat het demokraties zo besloten is. In het verleden ben ik vaak aangehouden voor vernieling. En bijna even zo vaak heb ik verteld waarom ik m'n axies deed. Dan kreeg ik begrip voor mijn idealen, en een boete voor de vernieling. Maar in al die tijd ben ik nooit aangehouden voor het feit dat ik bijvoorbeeld dagelijks veel te veel calorieen konsumeer.

Want sommige dingen mogen in dit land. Je mag zoveel eten als je maar wilt, je mag alles kopen wat je maar wilt. En de vraag waar het vandaan komt, of we er wel recht op hebben, of wat het aanricht hoeft niet gesteld te worden. Dat het 'vrije westen' met eenderde van de wereldbevolking beslag legt op 80 procent van de wereldvoorraden grondstoffen en derhalve slechts 20 procent over laat voor tweederde van de bevolking, is dat soms geen geweld?''

,,En hoe makkelijk is het voor de auwtomobilist om elke dag opnieuw ongevraagd de openbare ruimte te terroriseren'', aldus Gonnus.

Rechtbank negeren

Als haar bezwaarschrift, dat om 10:00 uur als eerste wordt behandeld, niet wordt gehonoreerd, dan wordt daarna door Gonnus en iedereen die haar wil steunen de rechtszaak binnen totaal genegeerd, en zal de enige echte rechtszaak buiten voor het gerechtsgebouw plaatsvinden.

Solidariteitsakties 'Ga Toch Fietsen'

De steungroep Ga Toch Fietsen heeft opgeroepen tot deelname aan diverse aktiviteiten op maandag 3 mei in Amersfoort, zoals het overhandigen van een dagvaarding voor 7 mei aan de direkties van Pon en Hessing, flyers uitdelen, en een anti-auwto-zit-aktie. Op 3 mei vertrekt om 09:30 uur een bus vanuit Amsterdam, vanaf het Victoria hotel. Om 11:00 verzamelen de deelnemers zich het station in Amersfoort.

Op 7 mei, zowel voor als na de rechtszitting, zullen sympathisanten op eigen initiatief axies voeren op het plein voor de rechtbank. Bij verwerping van het bezwaarschrift van Gonnus begint na 10:00 uur de enig werkelijk echte rechtsprekerij op het plein voor de rechtbank in Utrecht.

Noten voor de pers:

* Voor meer informatie kunt u bellen met de Steungroep Ga Toch Fietsen: 0570-565148 (Evelien van den Berg)

* Tijdens de solidariteits-akties op 3 en 7 mei: 06-51755638 (Evelien van den Berg)

* In het aktieblad Ravage (nr 282 van 16 april 1999) staat een uitgebreid artikel over verschillende anti-au(w)to-akties. Ravage: 020-6761773. Dit artikel staat ook op de website van Ravage: www.antenna.nl/ravage