DSM verkoopt Polypenco Kunststofftechnik

Datum nieuwsfeit: 07-05-1999
DSM Persbericht

7 mei 1999

- voortgaande concentratie op kernactiviteiten -

DSM verkoopt Polypenco Kunststofftechnik aan Polytron en Gapi

DSM heeft overeenstemming bereikt over de verkoop per 1 mei van de activiteiten (en de daaraan verbonden assets) van Polypenco Kunststofftechnik GmbH te Bergisch Gladbach (Duitsland) in twee delen aan respectievelijk Polytron Kunststofftechnik GmbH & Co. KG te Bergisch Gladbach en Gapi Technische Produkte GmbH te Bad Kreuznach (Duitsland). De activiteiten van Polypenco Kunststofftechnik zijn onderdeel van de business group DSM Engineering Plastic Products. De verkoop van deze activiteiten past in het streven om de activiteiten in Duitsland te concentreren in DSM EPP Deutschland GmbH te Sinsheim. Deze concentratie is onderdeel van de strategie van deze business group om zich verder te concentreren op kernactiviteiten, met name de productie en verkoop van zogeheten ‘stock shapes’ en eindproducten voor specifieke industriële eindmarkten.

Het personeel zal - op een enkele uitzondering na - in dienst komen van de nieuwe eigenaren.

De activiteiten ‘Machinaal bewerkte onderdelen & Verkoop halfproducten’ van Polypenco Kunststofftechnik GmbH worden inclusief de medewerkers (61) van dit onderdeel overgedragen aan Polytron Kunststofftechnik GmbH & Co. KG, onderdeel van de Duitse firma Henderkott. Deze onderneming versterkt met de overname in hoge mate haar positie in de Duitse markt.

De activiteiten ‘Seals & Automotive parts’ van Polypenco Kunststofftechnik GmbH worden inclusief alle medewerkers (59) overgedragen aan de firma Gapi Technische Produkte GmbH te Bad Kreuznach. Met deze overname versterkt het moederbedrijf, de Italiaanse onderneming Gapi s.r.l., haar wereldwijde positie op het gebied van technische afdichtingen en onderdelen voor de automobielindustrie.

DSM Engineering Plastic Products

De business group DSM Engineering Plastic Products heeft een omzet van ongeveer NLG 500 miljoen en telt ongeveer 1.500 medewerkers. De business group heeft productielocaties in Europa, Noord-Amerika en Azië. De belangrijkste producten zijn ‘stock shapes’, zoals platen, staven en buizen van polyamide, polyacetaal, polyester, ultrahoogmoleculair polyetheen en verschillende andere technische kunststoffen.

Op dit gebied is DSM Engineering Plastic Products wereldmarktleider. Voorts worden onderdelen uit technische kunststoffen vervaardigd.

DSM Engineering Plastic Products concentreert zich met name op de leidende positie in ‘stock shapes’. Recent werd de verkoop bekend gemaakt van de Transparent Sheet business, die niet meer tot de kernactiviteiten wordt gerekend, aan het Duitse Bayer.