NBM-Amstelland vergroot belang in kalkzandsteenindustrie

Datum nieuwsfeit: 07-05-1999
NBM-Amstelland en Haniel vergroten belang in Nederlandse kalkzandsteenindustrie

NBM-Amstelland NV en Haniel Bau-Industrie GmbH voeren besprekingen met EBV AG over de overname van de Nederlandse kalkzandsteenfabrieken van EBV. De verwachting is gewettigd dat de partijen tot overeenstemming zullen komen. Haniel Bau-Industrie behoort tot de Duisburgse Haniel groep. EBV (Eschweiler Bergwerks-Verein AG) is een dochteronderneming van RAG Aktiengesellschaft.

EBV houdt belangen van 100 procent in Anker Kalkzandsteenfabriek BV te Kloosterhaar en Vogelenzang Fabriek van Bouwmaterialen BV te Rhenen. Zij houdt voorts een belang van een zesde in de kalkzandsteenfabriek Van Herwaarden Hillegom BV.
NBM-Amstelland en Haniel zullen elk de helft van deze belangen verwerven.

Met de overeenkomst is een omzet gemoeid van circa 80 miljoen gulden en een afzet van 275 miljoen basis waalformaat kalkzandstenen. EBV wil haar Nederlandse kalkzandsteen-activiteiten verkopen vanwege een strategische herorikntatie.

Kalkzandsteenfabriek Anker in Kloosterhaar telt circa 110 medewerkers. Bij Vogelenzang in Rhenen werken circa 60 personen. De overname als zodanig zal geen gevolg hebben voor de werkgelegenheid. De SER-fusiecommissie, de betrokken vakorganisaties, de ondernemingsraden en het personeel zijn geonformeerd.

Den Haag, Duisburg, Herzogenrath-Kohlscheid, 7 mei 1999  17.00 uur.