Elektronisch handelsplatform voor staatsleningen

Datum nieuwsfeit: 07-05-1999
expostbus51

RVD/DV

MINISTERRAAD: Elektronisch handelsplatform voor..

Ministerie van Financiën
Persbericht Ministerraad
7 mei 1999

ELEKTRONISCH HANDELSPLATFORM VOOR STAATSLENINGEN

De ministerraad heeft ingestemd met het voornemen om de verhandelbaarheid van Nederlandse staatsleningen in de euro-markt verder te verbeteren door de oprichting van het elektronisch handelsplatform .MTS Amsterdam..

In samenwerking met de Primary Dealers, die zijn aangewezen als distributeurs van Nederlands staatsschuldpapier, is een plan ontwikkeld om elektronische interbancaire handel in Nederlandse staatsobligaties mogelijk te maken. In MTS Amsterdam, op te richten als N.V., zullen vooral de Primary Dealers participeren. Daarnaast zal de Staat een beperkt belang van 5% nemen. MTS S.p.A., de Italiaanse onderneming die eigenaar is van de benodigde technologie, zal voor 30% participeren.

De invoering van een elektronisch handelsplatform zal de liquiditeit en transparantie van de Nederlandse staatsfondsenmarkt bevorderen en daarmee bijdragen aan de aantrekkelijkheid van staatsleningen.

RVD, 07.05.99

07 mei 99 16:57