Schiphol erkent noodzaak rookzones

STICHTING ROKERS BELANGEN

SCHIPHOL ERKENT NOODZAAK ROOKZONES

Stichting Rokers Belangen realiseert opening voor uitbreiding

Diemen, 7 mei 1999 -- Overleg met de verantwoordelijken voor het rookbeleid op de luchthaven Schiphol heeft ertoe geleid dat de Stichting Rokers Belangen (SRB) is gevraagd te adviseren in mogelijkheden voor uitbreiding van de rookgebieden. Schiphol erkent dat meer ruimte voor rokers gecreeërd moet worden. Zo is Schiphol bereid een vriendelijk rookbeleid in te voeren in de ruimte waar reizigers bij aankomst moeten wachten op de bagage. Schiphol realiseert zich dat, na lange rookvrije vluchten, een rookmoment op de Luchthaven mogelijk moet zijn. De SRB is verheugd dat de dialoog met Schiphol over de bijstelling van het huidige rookbeleid positief is gestart.

De SRB staat op het standpunt dat een rookbeleid, waarin een redelijke verdeling van roken en niet-roken ruimten wordt gemaakt, altijd beter werkt en tot meer tevredenheid leidt onder de bezoekers aan de Luchthaven, dan een rookverbod. Een recent gehouden onderzoek, uitgevoerd door het marktonderzoekinstituut NIPO in opdracht van de SRB, wijst uit dat slechts een minderheid (41%) van de bezoekers aan Schiphol volledig achter het ingestelde rookverbod staat. Bovendien is uit het onderzoek naar voren gekomen dat van alle bezoekers, rokers en niet-rokers, een ruime meerderheid (71%) zelden of nooit hinder van tabaksrook ondervindt. Ook blijkt uit het onderzoek dat 32% van de bezoekers aan de Luchthaven rookt. Van deze groep stelt maar liefst 86% het op prijs op de Luchthaven te kunnen roken.

De Luchthaven heeft te kennen gegeven dat zij ook rekening wil houden met een derde van haar bezoekers, alsmede met de eigen medewerkers die willen roken. Met dit signaal toont de Luchthaven haar bereidheid om samen met de SRB te komen tot een evenwichtig rookbeleid.

Noot voor redacties