Kabinet wil invloed aandeelhouders verbeteren

Datum nieuwsfeit: 07-05-1999
Vindplaats 2
expostbus51

RVD/DV

MINISTERRAAD: Invloed aandeelhouders verbeteren

Ministerie van Financiën
Persbericht Ministerraad
7 mei 1999

KABINET WIL INVLOED AANDEELHOUDERS VERBETEREN

Het kabinet wil de zeggenschap van aandeelhouders verbeteren. Dit moet vooral tot uitdrukking komen door verbeterde transparantie in de jaarrekening, betere verantwoording van de Raad van Commissarissen en betere mogelijkheden van de aandeelhouders om hun wensen kenbaar te maken.

Dit staat in een brief van de minister van Financiën, mede namens zijn ambtgenoten van Economische Zaken, Justitie en Sociale Zaken en Werkgelegenheid, waarin het kabinet haar visie geeft op het rapport van de Monitoring Commissie Corporate Governance (Peters II). Corporate governance handelt over de vraag hoe invulling wordt gegeven aan het bestuur van een onderneming en hoe verantwoording over dit bestuur wordt afgelegd. Het kabinet geeft in de brief aan welke wijzigingen van wet- en regelgeving noodzakelijk zijn om corporate governance in Nederland te verbeteren, omdat zelfregulering niet altijd blijkt te werken.

Wat betreft het verbeteren van inzicht in de jaarrekening zal voor beursgenoteerde ondernemingen via wetswijziging meer transparantie worden gerealiseerd over de bezoldiging en het effectenbezit van individuele bestuurders en commissarissen. Via dezelfde wetswijziging zal er ook meer transparantie komen over de corporate governance structuur van de onderneming, waarbij in ieder geval de zeggenschapsverhoudingen binnen de onderneming (bijvoorbeeld beschermingsconstructies, grootaandeelhouders) zullen moeten worden vermeld.
Voor het vergroten van de zeggenschap van aandeelhouders zal er wetgeving komen, die noodzakelijk blijkt om stemmen per volmacht (proxy voting) mogelijk te maken. Naar verwachting zal proxy voting met ingang van het jaar 2000 mogelijk zijn. Verder vraagt het kabinet aandacht voor de werking van beschermingsconstructies in vredestijd. In dit kader wordt wetswijziging aangekondigd over de werking en doelstelling van certificering in vredestijd. Het kabinet wil stemrecht- en volmachtbeperkingen in vredestijd uitsluiten, omdat deze het goed functioneren van het systeem van proxy voting frustreren. Verschillende genoemde beleidsvoornemens worden uiteindelijk uitgevoerd door de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE). Het is de bedoeling dat in de Wet toezicht effectenverkeer een expliciete wettelijke grondslag wordt geschapen om regels te stellen over de corporate governance binnen beursgenoteerde ondernemingen, waarbij de STE toezicht houdt op de naleving van die regels. Inmiddels laat minister Zalm een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de feiten en economische effecten van de zeggenschapsverhoudingen binnen Nederlandse ondernemingen in internationaal perspectief. Mede op basis van deze resultaten zal het kabinet naar verwachting dit najaar de Kamer inlichten over haar beleidsvoornemens inzake het structuurregime. Hierbij zal in het bijzonder aan twee elementen van het structuurregime aandacht worden besteed: een evaluatie van de criteria voor toepassing van het structuurregime en de wenselijkheid om op te kunnen treden tegen slecht functionerende commissarissen.

RVD, 07.05.1999

07 mei 99 16:57