Open huis Galerie Pictura en expositie Kortekaas en Johfra

Info: Roel van der Veen tel. 0485-341970

Galerie Pictura Ayen

CONTRASTEN KORTEKAAS EN JOHFRA

Met een open huis van twee tot vijf uur 's middags, gaat op zondag 9 mei a.s. een bijzondere tentoonstelling van start in Galerie Pictura in het Noord-Limburgse Ayen. Het is een dubbelexpositie van beeldhouwer Pieter Kortekaas (1943) en schilder Johfra (1919-1998). Tussen de gestileerde, strakke beelden van Kortekaas en de minutieuze, magisch-realistische schilderijen van Johfra zit een wereld van verschil. Maar er is ook een overeenkomst. Beide kunstenaars spreken ons aan op ons op ons intuïtief aanvoelen en ervaren. De beelden van Kortekaas refereren aan sculpturen van verdwenen culturen, terwijl Johfra ons meeneemt op een mystieke speurtocht naar de mythische bronnen van het bestaan.
De tentoonstelling, die loopt tot en met zaterdag 5 juni, is te bezichtigen van dinsdag tot en met zaterdag van 14 tot 17 uur en op afspraak.

Strelen

In het werk van Pieter Kortekaas wisselen figuratie en non-figuratief elkaar af. De beeldhouwer neemt altijd de realiteit als vertrekpunt en zoekt vervolgens naar de essentie van vormen. Het eindresultaat van zo'n scheppingsproces kan dan een abstract werk zijn. Een vaak terugkerend thema is het mensfiguur. Statig en stram, krachtig van vorm en teruggebracht tot de essentie. Soms staat of ligt de mens in een constructie die herinnert aan een prehistorische tempel of offerplaats. Kortekaas heeft ook een aantal prachtige sculpturen van paarden en van vogels in hun vlucht op zijn naam staan. Het zijn tedere, poëtische beelden. Je moet je bedwingen om ze niet te strelen. De autodidact Kortekaas werkt alleen met de beste kwaliteit brons. De patina is belangrijk, want de kleur bepaalt mede de sfeer van het beeld.

Cultfiguur

Johfra - de artiestennaam voor de vorig jaar overleden fijnschilder Frans van den Berg - was eind jaren zestig, begin jaren zeventig een echt cultfiguur. Zijn door Verkerke uitgegeven posters met de tekens van de dierenriem sierden de kamertjes van het hippe, blowende deel van de bevolking dat Bres Planète las. De affiches werden over de hele wereld verkocht in oplagen van vele tienduizenden. De gevestigde kunstwereld trok schouders, neus én wenkbrauwen op voor deze magisch-realist. Zijn werk werd eigenlijk nooit serieuze genomen. Een bescheiden kring van kunstliefhebbers is Johfra altijd trouw gebleven. Na zijn overlijden en de publicatie van een autobiografie groeit de belangstelling weer een
beetje voor persoon en leven van Johfra. Ook zijn werk is aan een herbeoordeling en herijking toe. Johfra was actief Rozenkruizer en de sleutel tot zijn oeuvre ligt in die leer. Zijn landschappen zijn van een barokke overdaad met Indiase en Chinese tempels. De mens, vaak naakt afgebeeld of gehuld in een toga, is een nietig wezen geleid door Gods hand. Even los van de beeldtaal, die dus veel weerstand opriep in de kunstkritiek, technisch is het natuurlijk ongelooflijk knap wat Johfra kon. Hij bediende zich van moeilijke zeventiende-eeuwse schildertechnieken en wie met een loupe naar zijn werk kijkt, zal stom verbaasd zijn door de vele uiterst fijn geschilderde details.

Galerie Pictura - Aijenseweg 16b - Aijen (Gem.Bergen Lb.) - 0485-341970 Geopend: dinsdag tot en met zaterdag 14.00 u. - 17.00 u.