Overeenkomst Afvalsturing Friesland, Grontmij en AVR

Datum nieuwsfeit: 10-05-1999

AVR BEDRIJVEN

Intentie-overeenkomst tussen Afvalsturing .......

GEZAMENLIJK PERSBERICHT 10-05-1999

Intentie-overeenkomst tussen Afvalsturing Friesland, Grontmij en AVR-Bedrijven.

Afvalsturing Friesland, Grontmij Beheer Reststoffen Projecten en AVR hebben een intentie-overeenkomst gesloten voor de bouw en exploitatie van een scheiding- en vergistinginstallatie op Ecopark De Wierde te Oudehaske, bij Heerenveen. De installatie krijgt een capaciteit van 230.000 ton huishoudelijk en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval. Bij de realisatie van het project zal voor de exploitatie een gezamenlijk bedrijf . Scheiding- en Bewerkingstechnieken Friesland - worden opgericht. Afvalsturing Friesland neemt hierin deel voor 51, de beide andere partijen gezamenlijk voor 49.
De installatie zal werk bieden aan 30 personen. De totale investering wordt geraamd op 60 tot 70 miljoen gulden. Er wordt naar gestreefd het vergunningentraject in oktober 1999 af te ronden, waarna de bouw van start kan gaan.

Afvalsturing Friesland NV - de afvalorganisatie van de Friese gemeenten -, de Grontmij - samen met de VAM al exploitant van een scheidinginstallatie bij Groningen - en AVR - Afvalverwerking Rijnmond, de grootste afvalverwerker van Nederland - bundelen in het nieuwe bedrijf afval, kennis en ervaring. Hierdoor wordt de milieuhygiënische kwaliteit en de duurzaamheid van de afvalverwerking in Friesland verbeterd.
Door het afval te gaan scheiden en een deel weer te gaan vergisten kan meer dan 50 van de afvalstoffen worden hergebruikt. Het gaat hier om metalen, papier, kunststoffen, zand, glas en stenen. Bij het proces ontstaat een groot overschot aan energie en warmte dat nuttig kan worden toegepast.
Op dit moment wordt al het Friese restafval nog naar de ovens van de VAM in Wijster getransporteerd. Door het scheiden van het afval in de nieuwe installatie hoeft alleen het te verbranden deel, minder dan de helft, daarheen te worden vervoerd. Naast de milieuvoordelen levert de bouw van de installatie de Friese burger ook een financieel voordeel op. Met de realisatie van de nieuwe installatie wordt een besparing op het verwerkingstarief bereikt van enkele tientallen guldens per ton.

Einde bericht

Nadere informatie: