Ahold omzet eerste kwartaal 1999 stijgt 27,2%

Datum nieuwsfeit: 10-05-1999
Persbericht Koninklijke Ahold

Ahold omzet eerste kwartaal 1999 stijgt 27,2% naar € ¼ 9,3 miljard (f 20,5 miljard)

Zaandam, 10 mei 1999 - Koninklijke Ahold nv heeft in het eerste kwartaal 1999 (16 weken) een geconsolideerde omzet (exclusief BTW) behaald van € ¼ 9,3 miljard (f 20,5 miljard), een toename van 27,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij ongewijzigde valutakoersen zou de omzet met 31,7% zijn gestegen.

In de Verenigde Staten steeg de omzet met 36,7% tot $ 6,1 miljard. De overname van Giant-Landover in oktober 1998 heeft hieraan sterk bijgedragen. Exclusief Giant-Landover zou de toename 6,3% zijn. In Nederland nam de omzet toe met 3,5% tot € ¼ 2,4 miljard (f 5,2 miljard). In overig Europa steeg de omzet met 38,9% tot € ¼ 517 miljoen (f 1,1 miljard). Alle landen (Polen, Portugal, Spanje en Tsjechië) droegen bij aan deze aanzienlijke omzetstijging.

In Latijns-Amerika verdubbelde de omzet tot € ¼ 770 miljoen (f 1,7 miljard). Dit komt vooral door de omzet van Disco in Argentinië en Santa Isabel in Chili, die vorig jaar in het eerste kwartaal nog niet in de consolidatie waren opgenomen. Daarnaast rapporteerde ook Bompreço in Brazilië een duidelijke verbetering van de omzet in lokale valuta. De omzet in Azië steeg met 28,6% tot € ¼ 132 miljoen (f 290 miljoen). Thailand, Maleisië, Singapore en China droegen alle bij aan deze verbetering van de omzet.

Verwachting voor het jaar 1999
Op grond van de gang van zaken tot nu toe bevestigt de Raad van Bestuur de in het jaarverslag 1998 uitgesproken verwachting dat in alle regio's de omzetten en resultaten zullen verbeteren. Exclusief valuta-invloeden, zal de winst per aandeel naar verwachting stijgen met 15 tot 20%. De resultaten over het eerste kwartaal 1999 zullen in lijn zijn met de verwachting voor het hele jaar. Ahold publiceert de resultaten over het eerste kwartaal 1999 op 10 juni a.s.