Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Antwoord kamervragen over rekeningrijden

Datum nieuwsfeit: 10-05-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
expostbus51


MINISTERIE EZ

www.minez.nl

MIN EZ: rekeningrijden

Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: persbericht
Nummer: 066
Datum: 10-05-1999

REKENINGRIJDEN

De leden van de Tweede Kamer, Leers en Reitsma (beiden CDA) hebben aan de minister van Economische Zaken en aan de minister van Verkeer en Waterstaat op 13 april 1999 de volgende schriftelijke vragen gesteld.

1 Heeft het ministerie van Economische Zaken een bijdrage geleverd aan de Perspectievennota Verkeer en Vervoer?.

2 Hoe kijkt u aan tegen de uitspraak van een beleidsmedewerker van het directoraat voor Economische Structuur dat .het prijsinstrument een interessante optie is. Maar het is zeker geen wondermiddel. Eerst moeten alle voor- en nadelen goed worden onderzocht.?.

3 Bevestigt deze uitspraak niet dat er nog onvoldoende inzicht bestaat in de effecten van prijsinstrumenten zoals het rekeningrijden? Zo ja, waarom heeft het kabinet definitief besloten het generiek rekeningrijden in te voeren? Zo neen, hoe komt het dan dat er bij het directoraat-generaal van het ministerie van Economische Zaken wel twijfels bestaan over de voor- en nadelen?

4 Hoe denkt u het door beleidsmedewerkers gesignaleerde probleem van de .venstertijden. te kunnen oplossen, waarbij toeleverende vrachtwagens niet de optie hebben om buiten de spits te rijden?


---------------

. Zie: artikel .Bestaande ideeën in een mooi jasje. in het EZ-Journaal nr. 11 van 20 maart jl.

De minister van Economische Zaken, A. Jorritsma-Lebbink, heeft mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat, T. Netelenbos, deze vragen als volgt beantwoord.

1 Ja.

2 In het interview wordt het prijsinstrument als concept bedoeld. Maatregelen als kilometerheffing moeten inderdaad nog nader onderzocht worden. Rekeningrijden is een concrete maatregel waar uitgebreid onderzoek naar is gedaan, zowel naar de economische-, verkeerskundige- als gedragseffecten.

3 Het prijsinstrument wordt nu vooral toegespitst op rekeningrijden waarnaar al veel onderzoek is gedaan. Mede op grond daarvan heeft het kabinet besloten rekening rijden in te voeren. Naar een bredere inzet van het prijsinstrument zoals kilometerheffing zou nog meer onderzoek moeten worden gedaan.

4 De venstertijden worden op gemeentelijk niveau vastgesteld. De rijksoverheid heeft op dit punt geen zeggenschap. Tijdens de regionale uitwerking van rekeningrijden met vertegenwoordigers van de mede overheden is ook het punt van de venstertijden aan de orde gesteld in relatie tot de gedragseffecten van rekeningrijden, met name het wijzigen van reistijdstip. Van de zijde van vertegenwoordigers van gemeenten is aangegeven dat dit punt zal worden meegenomen, maar dat ten aanzien van de verruiming van venstertijden ook andere aspecten (w.o. leefbaarheid) een belangrijke rol spelen en dat een zorgvuldige afweging dient plaats te vinden.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie