Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuw stelsel kunstvakonderwijs

Datum nieuwsfeit: 10-05-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, directie Voorlichting
Datum: 10-05-1999

Persbericht
Nummer: 53

Nieuw stelsel kunstvakonderwijs moet studenten beter voorbereiden op beroepspraktijk

De Projectorganisatie Kunstvakonderwijs stelt de vorming voor van zes clusters in het kunstvakonderwijs. Dit staat in het rapport Beroep kunstenaar voorstellen voor inhoud en organisatie van het kunstvakonderwijs in Nederland dat de Projectorganisatie op 10 mei aan staatssecretaris Rick van der Ploeg van cultuur heeft overhandigd.

Het nieuwe stelsel voor het kunstvakonderwijs dat in het rapport gepresenteerd wordt, is gebaseerd op verregaande samenwerking tussen de instellingen in het kunstvakonderwijs. Het rapport stelt voor om zes clusters te vormen. Dit moet leiden tot verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Hierdoor kunnen de instellingen sneller en effectiever op nieuwe ontwikkelingen inspelen. Het vergroot de mogelijkheden tot afstemming en coördinatie en legt de verantwoordelijkheden en verplichtingen van verschillende bestuursniveaus duidelijker vast.

Het stelsel moet de sector kunstvakonderwijs doorzichtiger maken. De opleidingen moeten duidelijker herkenbaar zijn voor aspirantstudenten en de beroepspraktijk. Ook moeten ze realistischer verwachtingen wekken over de kwaliteit van het onderwijs, de te bereiken eindniveaus en de beroepsperspectieven. Daarnaast moet het stelsel opleidingen mogelijk maken die studenten adequaat en optimaal toerusten voor een bestaan als kunstenaar in de beroepspraktijk. Het stelsel voorziet daartoe in afstemming tussen onderwijs en georganiseerde beroepspraktijk, waarbij de beroepspraktijk wensen over de kwalificaties van afgestudeerden kan inbrengen. Mede op basis van die beroepskwalificaties geven de instellingen vervolgens hun opleidingen vorm.

Net als in de huidige situatie maakt het kunstvakonderwijs in het nieuwe stelsel deel uit van het hoger beroepsonderwijs. Het perspectief is echter breder. Het stelsel stimuleert instellingen, die uiteenlopende opleidingen aanbieden, om samenwerkingsverbanden aan te gaan. Bovendien schept het ruimte voor intensievere contacten met andere instellingen, zowel in het hoger beroepsonderwijs en het universitaire onderwijs als daarbuiten.

Bij het formuleren van het stelsel voor het kunstvakonderwijs hebben ontwikkelingen die zich op verschillende relevante gebieden van de samenleving voordoen en die van invloed zijn op de kunsten en het onderwijs als vertrekpunt gediend. De toene-mende technologisering, de toenemende maatschappelijke differentiatie en het ontstaan van de zogenoemde netwerk-samenle-ving waren uitgangspunt bij het formuleren van het nieuwe stelsel voor het kunstvakonderwijs.

Het stelsel noodzaakt de instellingen een visie te ontwikkelen op hun maatschappelijke functie en zich zowel op de inhoud als de vorm van het onderwijs te profileren.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie