Strategische alliantie Corel, KDE en Debian voor Linux

Datum nieuwsfeit: 10-05-1999

Strategische alliantie tussen Corel, KDE en Debian voor verdere ontwikkeling van nieuwe Linux®-distributie

Corel levert volgens plan dit najaar Linux-GUI en -OS aan consument en OEM

Ottawa, Canada — 10 mei 1999 — Corel Corporation (NASDAQ: COSFF, TSE: COS) heeft vandaag een samenwerkingsovereenkomst bekendgemaakt met twee grote Open Source-organisaties om de ontwikkeling van de voorgestelde Linux®-distributie te bevorderen: een gebruiksvriendelijke Linux-installatie en grafische gebruikersinterface (GUI) voor de desktop-PC.

Corel en het K Desktop Environment (KDE)-project gaan samenw erken om de KDE GUI verder te ontwikkelen voor opname in de komende Corel-versie van Linux, die bedoeld is voor de PC-gebruiker.

"Corel heeft ervoor gekozen met KDE te werken als voorkeurinterface voor de desktop omdat wij vinden dat het op dit moment verder is ontwikkeld dan andere interfaces," aldus Derek Burney, Corels vice-president engineering. "KDE kan heel eenvoudig zodanig worden geconfigureerd dat het een sterke gelijkenis met Windows vertoont, hetgeen wij zeer belangrijk vinden voor onze strategie om alle aspecten van het werken in een Linux-omgeving compatibel te maken met de huidige Windows-producten.

"Corel zal tevens alle verbeteringen en ontwikkelingen in open source-software aan de Open Source-gebruikers ter beschikking stellen," zo verklaarde Burney. "De ontwikkelaars in die gemeenschap vormen samen de kracht van Linux en met onze recente inspanningen en bijdragen aan het WINE-project ondersteunt Corel hun werk zeer krachtig."

"Het voortdurende streven in ons project om een aantrekkelijke, stabiele en functionele desktopomgeving te maken in combinatie met Corels ervaring met het maken van zeer geavanceerde grafische interfaces zal gebruikers een nog betere gebruikservaring bieden met het bekroonde KDE," aldus Cristian Tibirna, vertegenwoordiger van KDE in Canada. "Wij verheugen ons allemaal enorm op de nieuwe mogelijkheden."

Corel onderbouwt zijn desktop-Linuxversie tevens met de Debian GNU/Linux-distributie, nu al een van de grootste gebruikersgemeenschappen onder de Linux-gebruikers, die verder bekend staat om zijn stabiliteit en veiligheid.

"Debian heeft al grote stappen genomen in de richting van Linux op de desktop, zodat dit een natuurlijke partnership kan worden genoemd," aldus Erich Forler, Corels Linux-productmanager. "De Linux-gemeenschap ziet ook in dat Debians Linux-distributie is opgebouwd rond buitengewoon 'schone' code en hun inspanningen voor documentatie binnen hun code én voor de toepassingen maakt Open Source-ontwikkeling efficiënter en overzichtelijker."

"Het doet mij groot genoegen dat Corel deze stap in de Open Source-wereld zet en gaat samenwerken met niet-commerciële organisaties als Debian en KDE," zo verklaarde Wichert Akkerman, projectleider van Debian. "Door de sterke punten van Debian, onder andere het grote aantal ontwikkelaars, een zeer open ontwikkelmodel en een openbaar foutopsporingssysteem, te combineren met de ervaring die Corel heeft met het maken van kantoor- en desktopproducten, denk ik dat wij een uitstekend systeem zullen maken waarin het beste uit de verschillende producten wordt gecombineerd."

Door de recente strategische alliantie met Cygnus, dat Cygnus GNUPro-softwaretechnologie levert waarmee Corel zijn toonaangevende productiviteitstoepassingen kan overzetten op Linux, is Corel goed op schema om de voorgestelde Linux-distributie tegen het najaar op de markt te brengen. Dit gebeurt dan vóór de introductie van de productiviteitssuite WordPerfect® Office 2000 voor Linux en de grafische toepassing CorelDRAW® 9 voor Linux, respectievelijk in het vierde kwartaal 1999 en begin 2000.

De kracht en populariteit van Linux groeien gestaag door. International Data Corporation (IDC) heeft onlangs bekendgemaakt dat tot en met het jaar 2003 het totale aantal commerciële Linux-producten sneller zal groeien dan het totale aantal producten van alle andere aan IDC gelieerde client- of serverbesturingssystemen bij elkaar. IDC schat dat commerciële Linux-producten van 1999 tot en met 2003 met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 25% zullen groeien, in vergelijking met een jaarlijks groeipercentage van 10% voor alle overige client-besturingssystemen en een groeipercentage van 12% voor alle overige serverbesturingssystemen bij elkaar.

Informatie over KDE

De K Desktop Environment is een niet-commercieel, internationaal, op Internet gebaseerd project waarin de vrijelijk verkrijgbare grafische desktopomgeving voor UNIX® en Linux® wordt ontwikkeld. De volledig nieuwe Internet-desktop, die een grote suite van toepassingen voor UNIX-werkstations bevat, ondersteunt op dit moment meer dan 30 talen. De kracht van deze uitzonderlijke omgeving ligt in de samenwerking tussen alle onderdelen en in de functionaliteit van haar toepassingen. Voor meer informatie over KDE en zijn technologie kunt u een bezoek brengen aan de website: [ of contact opnemen met

Debian GNU/Linux

Debian GNU/Linux is een gratis, of Open Source, besturingssysteem voor de computer. Debian is een project van Software in the Public Interest Inc. (SPI). SPI is een non-profitorganisatie die is opgericht om organisaties te helpen met de ontwikkeling en distributie van open hardware en software. SPI spoort programmeurs aan gebruik te maken van de algemene openbare GNU-licentie of overige licenties die gratis verspreiding van software toestaan, en moedigen ontwikkelaars aan documentatie te verspreiden, zodat er apparaatstuurprogramma's voor hun producten kunnen worden geschreven. Open Source is een handelsmerk van SPI. Open Source wordt beheerd door Open Source Initiative, dat de [resources beheert, ten einde topprogramma's te ontwikkelen die aantrekkelijk zijn voor softwareconsumenten en -producenten en het idee van Open Source-software te bevorderen. Voor meer informatie over Debian en zijn technologie kunt u contact opnemen met of een bezoek brengen aan de website: www.debian.org/

Debian is een geregistreerd handelsmerk van Software in the Public Interest.

Corel Corporation

Corel Corporation is een internationaal erkende ontwikkelaar van bekroonde grafische en zakelijke productiviteitstoepassingen. Er wordt voortdurend gewerkt aan de verdere ontwikkeling van toonaangevende producten als de CorelDRAW™-lijn van grafische toepassingen en de Corel® WordPerfect® Suite van zakelijke software om tegemoet te kunnen komen aan de steeds veranderende eisen van de zakelijke, academische en kleinhandelsmarkt. Corel zet zich in voor hoge prestaties, compatibiliteit, bruikbaarheid en open standaarden en ontwikkelt op die basis producten voor Windows®, Macintosh®, UNIX®, Linux® en Java™. Gewone aandelen Corel worden verhandeld op de NASDAQ Stock Market K (symbool COSFF) en op de beurs van Toronto (symbool COS). Zie voor meer informatie de website van Corel: www.corel.com.

Corel, WordPerfect, CorelDRAW en het Go Further-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Corel Corporation of Corel Corporation Limited. Linux is een geregistreerd handelsmerk van Linus Torvalds. UNIX is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group. Alle overige namen van producten en bedrijven zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van de desbetreffende bedrijven.