Unidek completeert Dijkotop-programma met lichte cachering

Datum nieuwsfeit: 10-05-1999

Gemert, 10 mei 1999

Unidek completeert Dijkotop-programma met lichte cachering

Onder de merknaam Dijkotop levert Unidek Bouwelementen B.V. een compleet assortiment kwaliteitsproducten voor het thermisch isoleren van platte en flauw hellende daken. Voor alle gangbare dakbedekkingssystemen, voor elke ondergrond en voor alle type daken bestaat dan ook een Dijkotop-oplossing. Het programma is nu uitgebreid met een nieuwe cachering, LC genaamd. Het belangrijkste kenmerk van de dakisolatieproducten van Unidek is de blijvend hoge isolatiewaarde. Die is te danken aan de eigenschappen van EPS (geëxpandeerd polystyreen), het milieusparende isolatiemateriaal op basis waarvan alle Unidek-producten worden vervaardigd.

Unidek zet zich in producten te vervaardigen met aandacht voor de milieuconsequenties van de gekozen grondstoffen, het productieproces, de gebruikfase en de sloopfase. Ook het Dijkotop-programma maakt het mogelijk om milieuverantwoord te isoleren. Door te kiezen voor het verwerkingssysteem losliggend geballast of (indirect) mechanisch bevestigd, is de dakisolatie in de sloopfase makkelijk van het EPS los te maken. Bovendien kende het programma reeds de unieke Dijkotop MC, ofwel milieu cachering. Die is enkelzijdig voorzien van zwart ingekleurd ongebitumineerd glasvlies, dat zich in de sloopfase zeer eenvoudig laat scheiden van het EPS.

De nieuwe Dijkotop LC, ofwel lichte cachering, completeert het programma. De cachering bestaat uit 80 grams glasvlies, voorzien van een bitumen coating met een gewicht van circa 1.200 gram per m². Op deze dakisolatie kan een éénlaagse dakbedekking mechanische bevestigd in de overlap worden toegepast. Dijkotop LC is tevens geschikt voor platte en flauw hellende daken waarop de isolatie indirect mechanisch wordt bevestigd en voor platte daken die worden voorzien van een losliggend geballast dakbedekkingssysteem.

De voordelen van Dijkotop LC zijn evident: het product is licht van gewicht, kent een minimale milieubelasting en is relatief goedkoop. Deze dakisolatie is leverbaar met en zonder afschot, en in de EPS-kwaliteiten EPS 20 tot en met EPS 35 (standaard brandvertragend gemodificeerd).

Unidek Bouwelementen B.V. maakt deel uit van de holding Unidek Beheer B.V. Die omvat in totaal elf bedrijven - gevestigd in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk - met circa 700 medewerkers. In 1998 realiseerde de onderneming een nettowinst van ruim 9 miljoen gulden bij een productie van bijna 300 miljoen gulden. Met een productiecapaciteit van zo'n 3,5 miljoen m³ per jaar is Unidek één van de grootste producenten van EPS (geëxpandeerd polystyreen) ter wereld. De innovatieve aard van de onderneming heeft geleid tot de ontwikkeling van talloze producten voor de bouw, alle vervaardigd op basis van dit milieusparende isolatiemateriaal. Unidek, door de leden van de vereniging van handelaren in bouwmaterialen in Nederland (HIBIN) uitgeroepen tot 'Fabrikant van het jaar 1997', is in Europa marktleider op het gebied van zelfdragende isolerende sandwichelementen voor hellende daken. Het productenprogramma omvat verder onder meer groot- en breedschalige dakelementen, plat-dak- en gevelelementen, spouwmuurisolatie- en renovatieproducten en een prefab funderingsbekistingsysteem van EPS.