Recordaantal bezoekers Apple Worldwide Developer Conference

Voor de wereldwijde markt

Apple Worldwide Developer Conference
bezocht door recordaantal ontwikkelaars

Meer dan 3100 nieuwe Macintosh programma's aangekondigd in de afgelopen 12 maanden

Bunnik, 10 mei 1999 ­ Apple Computer, Inc. heeft vandaag bekendgemaakt dat de jaarlijkse Worldwide Developer Conference (WWDC) dit jaar door een recordaantal van ruim 2500 software-ontwikkelaars wordt bijgewoond. Dit is ruim 43% meer dan vorig jaar. Tijdens zijn keynote-presentatie maakte Steve Jobs melding van een ander record: in de afgelopen twaalf maanden zijn er meer dan 3100 nieuwe of verbeterde Macintosh programma's aangekondigd.

"Het aantal van 3100 nieuwe Macintosh programma's bewijst dat de ontwikkelaars zich weer toeleggen op het Macintosh platform en dat ze weer investeren in de ontwikkeling van fantastische producten", aldus Steve Jobs, Apple's interim-CEO. "De Macintosh staat weer centraal bij innovaties op het gebied van personal computers, en dat is voor een belangrijk deel te danken aan de inspanningen van onze ontwikkelaars."

De reacties van de ontwikkelaars waren positief: "Omdat de iMac zoveel nieuwe computergebruikers aanspreekt, biedt het Macintosh platform ons de mogelijkheid om een grote groep nieuwe klanten te bereiken", aldus Larry Zulch, oprichter en Chairman van Dantz Development Corporation. "Apple heeft met briljante, innovatieve producten gezorgd voor een revolutie binnen de computerindustrie ­ en dat komt onze software zeer ten goede."

"Het Apple van vandaag is niet te vergelijken met dat van twee jaar geleden ­ ze zijn buitengewoon succesvol en maken hun beloftes meer dan waar", aldus Rick Wyand, General Manager van de Macintosh Business Unit van Smith Micro Software Inc. "Apple¹s commitment jegens softwaretechnologieën als OpenGL en de grote belangstelling waarin de nieuwe apparatuur zich mag verheugen, zorgen ervoor dat de Macintosh is uitgegroeid tot een platform waarvoor ontwikkelaars graag uitstekende producten ontwikkelen."

Apple introduceerde vandaag tevens de nieuwe PowerBook-computers, waarmee de PowerBook zijn reputatie van snelste notebook ter wereld handhaaft. De nieuwe PowerBook-computers zijn uitgerust met PowerPC G3-processors tot 400 MHz en zijn daarmee meer dan tweemaal zo snel als de snelste Intel-notebooks, zo is gebleken uit benchmark-tests*. Verder is de nieuwe PowerBook voorzien van een batterij waarmee tot vijf uur lang kan worden gewerkt (met de optionele tweede batterij erbij kan tot 10 uur lang worden gewerkt). De nieuwe PowerBook is bijna 20 procent platter en met zijn 2,68 kilo bijna een kilo lichter dan zijn illustere voorgangers.

Apple maakte ook bekend dat Mac OS 8.6 per direct beschikbaar is. Mac OS 8.6 is een belangrijke upgrade van het Macintosh besturingssysteem en is kosteloos verkrijgbaar voor gebruikers die beschikken over Mac OS 8.5. Voorts werd de introductie bekendgemaakt van OpenGL for Macintosh, een toonaangevende 3D-architectuur.

Tot slot werd bekendgemaakt dat Apple een overeenkomst heeft gesloten met Dragon Systems om de door dit bedrijf ontwikkelde programmatuur voor spraakherkenning te gaan toepassen op de Macintosh.

* Gebaseerd op de ByteMark-processortest, een standaard in de computerindustrie.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh, Mac OS en PowerBook zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Andere bedrijfs- en productnamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij het Apple Assistance Center: 020-346 9104.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62