Apple introduceert OpenGL for Macintosh

Voor de wereldwijde markt

Apple introduceert OpenGL for Macintosh

Toonaangevende 3D-architectuur nu ook beschikbaar voor de Mac

Bunnik, 10 mei 1999 ­ Tijdens de jaarlijkse Worldwide Developers Conference (WWDC) heeft Apple bekendgemaakt dat OpenGL for Macintosh beschikbaar is, een nieuwe versie van de API (application programming interface) en softwarebibliotheek voor 3D-afbeeldingen van SGI. OpenGL for Macintosh, dat beschikbaar is via www.apple.com/opengl, zorgt ervoor dat geavanceerde 3D-computerbeelden nu ook beschikbaar zijn voor het Macintosh platform en toegepast kunnen worden in spelprogramma's en professionele ontwerpprogramma's.

"Macintosh ontwikkelaars willen OpenGL om de beste spelprogramma's voor de computer te kunnen maken," aldus Phil Schiller, Apple¹s Vice-President Worldwide Product Marketing. "De combinatie van OpenGL, snelle ATI-videoversnellers en sterke PowerPC G3-processors zorgt ervoor dat de Macintosh een ongekend krachtig platform is voor gebruik van de nieuwste 3D-programmatuur ."

OpenGL is een robuuste, volwaardige 3D-softwarebibliotheek die bestaat uit een uitgebreide verzameling functies voor rendering, texture-mapping, speciale effecten en andere krachtige visualiseringsfuncties, en uitstekend gecombineerd kan worden met krachtige hardware voor grafische versnelling. OpenGL wordt wereldwijd door ontwikkelaars van 3D-applicaties erkend als de API bij uitstek voor de ontwikkeling van geavanceerde 3D-applicaties en heeft als uniek kenmerk dat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de voortdurende ontwikkeling op het gebied van grafische hardware.

Beschikbaarheid en systeemvereisten
OpenGL for Macintosh kan met directe ingang gratis worden gedownload via www.apple.com/opengl. Voor OpenGL for Macintosh is een Macintosh computer met PowerPC-processor en Mac OS 8.1 of hoger vereist. Een iMac of nieuwe Power Macintosh G3 wordt aanbevolen voor versnelde 3D-weergave.

Apple introduceerde vandaag tevens de nieuwe PowerBook-computers, waarmee de PowerBook zijn reputatie van snelste notebook ter wereld handhaaft. De nieuwe PowerBook-computers zijn uitgerust met PowerPC G3-processors tot 400 MHz en zijn daarmee meer dan tweemaal zo snel als de snelste Intel-notebooks, zo is gebleken uit benchmark-tests*. Verder is de nieuwe PowerBook voorzien van een batterij waarmee tot vijf uur lang kan worden gewerkt (met de optionele tweede batterij erbij kan tot 10 uur lang worden gewerkt). De nieuwe PowerBook is bijna 20 procent platter en met zijn 2,68 kilo bijna een kilo lichter dan zijn illustere voorgangers.

Apple maakte ook bekend dat Mac OS 8.6 per direct beschikbaar is. Mac OS 8.6 is een belangrijke upgrade van het Macintosh besturingssysteem en is kosteloos verkrijgbaar voor gebruikers die beschikken over Mac OS 8.5. Voorts heeft Apple een overeenkomst gesloten met Dragon Systems om de door dit bedrijf ontwikkelde programmatuur voor spraakherkenning te gaan toepassen op de Macintosh.

* Gebaseerd op de ByteMark-processortest, een standaard in de computerindustrie.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Mac OS, Macintosh en PowerBook zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. iMac is een handelsmerk van Apple Computer, Inc. Andere bedrijfs- en productnamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor technische ondersteuning kunt u terecht bij het Apple Assistance Center: 020-346 9104.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62