Datum nieuwsfeit: 11-05-1999
expostbus51

FNV

FNV wil contactpersoon voor elke CWI-cliënt

Twijfels Stichting van de Arbeid over klantvriendelijkheid Centra voor Werk en Inkomen

FNV wil contactpersoon voor elke CWI-cliënt

De Stichting van de Arbeid (STAR) betwijfelt of plannen van het kabinet voor ingrijpende verandering van de uitvoering sociale zekerheid leiden tot de beoogde klantvriendelijkheid voor de werkzoekende. Het kabinet wil één loket voor een snellere bemiddeling van werkzoekende bij de zogeheten Centra voor Werk en Inkomen (CWI). In een vandaag aan de Tweede Kamer verzonden opvatting constateert de STAR dat het aantal loketten niet afneemt.

De FNV, een van de overlegpartners in de STAR, stelt nu voor dat elke CWI-cliënt een eigen contactpersoon krijgt. Deze CWI-contactpersoon kan de werkzoekende begeleiden door het doolhof van diensten, instellingen en bedrijven dat schuilgaat achter het ene CWI-loket. In het vandaag uitgebrachte advies pleiten de sociale partners ook voor een strenger toezicht op de bescherming van privacy. De FNV wil keiharde garanties dat niet gerommeld wordt met persoonlijke gegevens.

Een ander belangrijk punt in de STAR-opvatting is de aansturing van de ruim 200 CWI.s. Het kabinet wil die in handen leggen van het Landelijk Instituut voor Werk en Inkomen (LIWI). De CWI.s worden ook verantwoordelijk voor de beoordeling van het recht op een uitkering (claimbeoordeling). De consequentie van deze kabinetskeuze is dat de minister rechtstreeks verantwoordelijk wordt voor de organisatorische aansturing van de CWI.s. De CWI.s worden dan een soort rijksdienst, zoals dat het geval was bij de Arbeidsbureaus voor 1991. Voor de toekomst van Arbeidsvoorziening wil de STAR dat de CWI.s een actieve bemiddelingstaak houden.

Het LIWI kan wel verantwoordelijkheid dragen voor een betere benutting van de beschikbare budgetten van de overheid en derden, aldus de STAR. Over de samenstelling van het LIWI-bestuur adviseert de STAR geen vier, maar drie partijen te benoemen: werkgevers, werknemers en regionale overheid (gemeenten én provincies). Dus zonder kroonleden.

Om de samenwerking in de regio goed te laten verlopen wil de STAR dat de samenstelling van de regionale platforms ook beperkt blijft tot dezelfde partners als het landelijke LIWI-bestuur: werkgevers, werknemers en regionale overheid. De platforms kunnen zich concentreren op de regionale coördinatie van de beschikbare budgetten.

De Tweede Kamer praat in juni over deze kabinetsplannen. De brief van de Stichting zal worden besproken in de hoorzitting van de Kamer op 19 mei.

FNV Voorlichting/
Noud Cornelissen 020 581 65 56