Metaalunie groeit tot 10.000 leden

Datum nieuwsfeit: 12-05-1999

11 mei 1999
Nieuwe mijlpaal bij grootste mkb-organisatie in metaal
Metaalunie groeit tot 10.000 leden

Met de inschrijving van elektronicabedrijf DIMA in Deurne is de achterban van de grootste ondernemersorganisatie voor het mkb, de Metaalunie, gegroeid tot 10.000 leden. Aan deze mijlpaal werd op 11 mei jl. tijdens een feestelijke bijeenkomst in Nieuwegein aandacht geschonken.

De voorzitter van de Metaalunie, mevrouw H.C.W. Hovers-van Lierop, ging bij die gelegenheid in op de toenemende vraag van metaalbedrijven naar individuele dienstverlening. Deze wordt veroorzaakt door de regelgeving en de internationalisering. Kenmerkend voor de sociale zekerheid anno 1999 is dat bedrijven op hun eigen verantwoordelijkheid worden aangesproken. Meer langdurig ziekteverzuim betekent een hogere WAO-premie. Eén langdurig arbeidsongeschikte werknemer kan het bedrijf over een periode van vijf jaar enkele tienduizenden guldens tot zo"n ƒ 130.000,- kosten. Samen met MKB-Nederland pleit de Metaalunie voor het recht van werkgevers om de te betalen hogere WAO-premie te verhalen op derden als de arbeidsongeschiktheid van een werknemer is veroorzaakt door derden. Ook de directeur van MKB-Nederland, de heer drs. A.W.A.M. Broos, ging in zijn inleiding op de Metaaluniebijeenkomst in op de hoge WAO-premie en het verhaalsrecht van werkgevers. "Het ziet er naar uit dat staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werkgevers financieel tegemoet zal komen wanneer buiten hun schuld een werknemer arbeidsongeschikt wordt en zij met een hogere WAO-premie geconfronteerd dreigen te worden."

De Metaalunie is met 10.000 leden de grootste ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in de metaal. Zij richt zich op metaalbedrijven in alle voorkomende sectoren als machine- en apparatenbouw, metaalwaren, meet- en regeltechniek, elektronica, engineering, las- en constructiewerk, gereedschappen, gietwerk, jacht- en scheepsbouw, verspaning, plaatbewerking, landbouwmechanisatie, staalbouw, revisie en onderhoud, alsmede handel en service. Deze bedrijven bieden werkgelegenheid aan zo"n 135.000 mensen en hebben een gezamenlijke omzet van ruim 27 miljard gulden.

Voor meer informatie en fotomateriaal kunt u contact opnemen met de Metaalunie, afdeling Communicatie, mevr. A. van den Berg, telefoon (030) 605 33 44.