FNV bang voor doolhof nieuwe structuur sociale zekerheid

Datum nieuwsfeit: 12-05-1999
Persbericht FNV

Nieuwe structuur sociale zekerheid:

FNV is bang voor doolhof

Het grote voordeel van de voorgestelde nieuwe structuur voor de sociale zekerheid is dat de werkzoekende straks terecht kan bij één loket. Achter dat loket dreigt echter een doolhof te ontstaan van allerlei instellingen.

Dat zegt de FNV naar aanleiding van de kabinetsnota 'Structuur Uitvoering Werk en Inkomen' (SUWI). In de plannen van het kabinet gaan alle uitvoeringsinstellingen voor de sociale zekerheid, sociale diensten, arbeidsbureaus en reïntegratiebedrijven samenwerken in tweehonderd Centra voor Werk en Inkomen (CWI). Het CWI beoordeelt of de aanvraag van WW of WAO terecht is (claimbeoordeling). Het bestuur (LIWI) wordt samengesteld uit gemeenten, werkgevers, werknemers en onafhankelijken. De uitvoeringsinstellingen krijgen straks concurrenten naast zich en moeten met elkaar gaan concurreren. Werkgevers en werkgevers worden samen opdrachtgever voor de uitvoering van de werknemersverzekeringen.

Waarborgen
De vakcentrale vraagt het kabinet om meer waarborgen voor de positie van de toekomstige klant. Zo zou iedereen een eigen ‘casemanager’ moeten krijgen, die houvast en persoonlijke begeleiding biedt. Ook wil de FNV meer garanties voor de bescherming van de privacy en meer inspraak van werkzoekenden. Zo moeten klanten de mogelijkheid krijgen om in beroep te gaan tegen de fase-indeling, waarbij werkzoekenden worden verdeeld over vier categorieën, van zeer kansrijk tot onbemiddelbaar, met onder meer gevolgen voor het recht op scholing. De toekomstige vermenging van wettelijke taken met commerciële belangen vereist een waterdichte bescherming van werknemers en uitkeringsgerechtigden tegen misbruik van hun gegevens. Ook vindt de FNV dat de toekomstige instellingen de volledige publieke taak van de arbeidsbureaus moeten overnemen, inclusief arbeidsmarktbeleid en bemiddeling voor minder kansrijke groepen.

Bouwtekeningen
De FNV pleit verder in de uitvoering van werknemersverzekeringen voor een betrokkenheid op alle niveaus van de vakbeweging, om het belang van de verzekerde voor zowel inkomen als eventuele reïntegratie te behartigen. Ook vindt ze haar aandeel in het toekomstige bestuur te gering vergeleken bij haar verantwoordelijkheden. ‘Wij stellen voor de bouwtekeningen voor de nieuwe structuur op een aantal punten te verbeteren’ zegt FNV-bestuurder sociale zekerheid Agnes Jongerius. ‘Pas als dat gebeurd is, kan de eerste steen worden gelegd. Anders krijg je straks grote scheuren.’ 12 mei 1999