Optierechten voor steriliseermiddel nierdialyse

Datum nieuwsfeit: 14-05-1999

MINNTECH CORPORATION

Optierechten voor steriliseermiddel nierdialyse

Minntech verwerft optierechten voor nieuw steriliseermiddel voor het opnieuw voor gebruik klaarmaken van nierdialyseapparatuur

Minneapolis (V.S.), 11 mei - Minntech Corporation (Nasdaq: MNTX) maakte vandaag bekend dat het een optierecht heeft verworven om rechtstreeks van de uitvinders een licentie te verkrijgen voor een nieuw steriliseermiddel. Dit middel is specifiek bedoeld voor het opnieuw gebruiksklaar maken ('reprocessing') van dialyseapparatuur. De uitvinders van het middel zijn Dr. Werner Kleophas van Arzte fur Innere Medizin - Nephrologie in Dusseldorf (Duitsland) en Dr. Arezki Mahiout van het Institute of Cell & Protein Engineering GmbH in Hannover (Duitsland). Volgens de licentie zou Minntech de exclusieve productie- en distributierechten voor de hele wereld verkrijgen voor het nieuwe steriliseermiddel.

Thomas J. McGoldrick, voorzitter en algemeen directeur ('CEO') van Minntech gaf als commentaar: 'Dr. Kleophas en dr. Mahiout hebben een steriliseertechnologie ontwikkeld waarvan wij menen dat hij een belangrijke bijdrage kan vormen voor de mensen die afhankelijk zijn van dialyse en hun verzorgers. Het verheugt ons dan ook erg dat wij de kans krijgen om verder te bouwen op ons huidig gamma van steriliseermiddelen op basis van perazijnzuur, en we kijken er naar uit om later dit boekjaar te van start te kunnen gaan met de klinische testen van het product.'

Het nieuwe steriliseermiddel werd speciaal ontwikkeld om dialyseapparaten te kunnen schoonmaken en desinfecteren zonder het rendement of de bio-compatibiliteit van het dialysemembraan negatief te beïnvloeden. Het halfdoorlaatbare membraan in een dialyseapparaat bevat miljoenen microscopisch kleine poriën die de passage van vloeistofmoleculen en het verwijderen van de moleculen van afvalstoffen mogelijk maken.

'Reprocessing' van dialyseapparaten - het schoonmaken en desinfecteren van dialyseapparaten zodat ze opnieuw kunnen worden gebruikt door een patiënt - gebeurt in meer dan 80 procent van de Amerikaanse dialysecentra. Minntech is wereldmarktleider in uitrusting en steriliseermiddelen voor het opnieuw gebruiksklaar maken van dialyseapparatuur. De onderneming is ook een toonaangevend fabrikant van geavanceerde medisch-technologische hulpmiddelen - elektronica, oplossingen en vezelproducten. De kerntechnologie van de onderneming wordt toegepast bij dialyse, bij het opnieuw voor gebruik klaarmaken van medische apparatuur, bij hartchirurgie, en bij filter- en separatieprocessen. Meer informatie over Minntech is te vinden op de website van de onderneming: www.minntech.com

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen waarmee een aantal
risico's en onzekerheden gepaard gaan. Daarom kunnen de feitelijke resultaten wezenlijk verschillen van de verwachtingen, ramingen of veronderstellingen die voornoemde toekomstgerichte verklaringen worden uitgedrukt of geïmpliceerd.

14 mei 99 10:00