Rellen tijdens voetbalwedstrijd Veendam - Den Bosch

Datum nieuwsfeit: 16-05-1999
Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Veendam 16-05-99

Rellen tijdens voetbalwedstrijd Veendam - Den Bosch/ Zaterdagnacht 15-16 mei 1999

Twee gewonden en vier aanhoudingen
Tijdens de betaald voetbalwedstrijd Veendam-FC Den Bosch zijn zaterdagavond buiten het stadion De Lange Leegte rellen ontstaan tussen FC Den Bosch supporters en FC Groningen supporters. Hierbij raakte een Den Bosch supporter door messteken ernstig gewond. Een tweede supporter raakte licht gewond. Beiden werden overgebracht naar een ziekenhuis. De zwaargewonde Bosschenaar is buiten levensgevaar. Door de politie werden vier verdachten aangehouden voor openlijke geweldpleging.

Rond kwart voor acht melden zich bij het stadion ongeveer 50 supporters van de FC Groningen. Zij zagen kans FC Den Bosch supporters in het stadion uit te dagen met als gevolg dat bij de ingang van de Lange Leegte over en weer met stenen en ijzeren staven werd gegooid en geslagen. Ook FC Den Bosch supporters begonnen materiaal over de hekken naar de FC Groningen supporters te gooien en klommen uiteindelijk over de hekken. Inmiddels gewaarschuwde politie dreef de FC Groningen supporters bij het stadion vandaan de binnenstad van Veendam in. Desondanks bleef het onder de FC Den Bosch supporters in het stadion onrustig tot na afloop van de wedstrijd. Opgeroepen leden van de Mobiele Eenheid moesten na de wedstrijd enkele tientallen Den Bosschenaren tot buiten Veendam begeleiden. Ook de twee aangehouden Bosschenaren en het tweede slachtoffer konden na verhoor met de supportersgroep de terugreis aanvaarden.

Bij de thuiswedstrijden van Veendam is buiten een enkele risicowedstrijd geen politie in het stadion aanwezig. De BV Veendam zorgt voor de veiligheid in het stadion met eigen suppoosten. Toen de politie voor de wedstrijd hoorde dat een kleine groep Groningen supporters met vier auto's vanuit Deventer, waar ze geweigerd waren bij de wedstrijd Go Ahead Eagles - FC Groningen, op weg was naar Veendam werd alsnog een groep van ruim 20 politiemensen opgeroepen naar het bureau Veendam. Toen de groep Groningen supporters met vier auto's bij het stadion De Lange Leegte kwam bleek inmiddels een grotere groep FC Groningen supporters aanwezig te zijn. Op hetzelfde moment begonnen de schermutselingen bij de ingang van het stadion. De politie trachtte de beide groepen van ongeveer honderd man, die elkaar bekogelden te scheiden. Door uiteindelijk de Groningers Veendam in te drijven werd de vechtpartij beeindigd. Inmiddels bleek een van de FC Den Bosch supporters tijdens de schermutseling door een mes te zijn geraakt. Hij

werd met ernstig letsel naar een ziekenhuis in Groningen gebracht. Een tweede supporter moest met een arm uit de kom naar een ziekenhuis in Stadskanaal.

De politie moest uiteindelijk tachtig agenten inzetten om de rust rond het stadion te herstellen. De FC Den Bosch supporters werden onder begeleiding van de politie op weg geholpen huiswaarts. Omstreeks 23.00 uur keerde de rust in Veendam terug.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010