Agalev blij met oproep niet extreem-rechts te stemmen

Datum nieuwsfeit: 17-05-1999
P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 14 mei 1999.

Bravo voor oproep om niet voor extreem-rechts te stemmen...

en nu werken aan de oorzaken ervan en dus de politieke agenda omgooien.

Agalev verheugt zich over de oproep van het ACW en premier Jean-Luc Dehaene om niet voor extreem-rechts te stemmen. Dat een premier van een land en een leider de grootste werknemersbond in Vlaanderen van hun positie gebruik maken om dit duidelijk signaal te geven, stemt hoopvol.

Het doet ons hopen dat diegenen die de oproep lanceerden inzien dat het Vlaams Blok - de Vlaamse vertaling van extreem-rechts - geen partij is zoals een andere, maar een fenomeen dat een ondemocratische vertaling geeft van de problemen die zich in de samenleving stellen. Om vervolgens - niet gehinderd door een totaal gebrek aan inzicht rond de oorzaken van die problemen - alle kleine en grote wrevels van mensen hierrond te cultiveren en te mobiliseren. Gisteren waren dat de migranten, vandaag de onveiligheid en morgen misschien de verbrandingsovens, het verkeer, ongezond drinkwater, onbetrouwbaar voedsel of vuile bodems. Wij geven deze laatste voorbeelden niet omdat het "groene stokpaardjes" zijn, maar omdat wij als groenen verdomd goet weten dat de problemen die wij sinds 15 jaar in de politiek naar voor schuiven te maken hebben met de dagelijkse kwaliteit van het leven van vele mensen en dus de ideale voedingsbodems zijn voor extreem-rechts als er geen democratisch én vernieuwend antwoord op gegeven wordt.

Het doet ons hopen dat de traditionele partijen zullen inzien dat extreem-rechts geen verkiezingen wint met grote discours rond Maastrichtnormen, belastingen of staatshervorming, maar wel met allerlei woorten van ontevredenheid over "zogezegd" kleine dingen die amper de agenda's van de nationale regeringen of parlementen in het verleden konden beroeren. De groenen voelen het echter aan den lijve: naarmate de problemen - die wij soms met veel hoongelach van anderen al jaren aankaartten - geen fundamentele en daadkrachtige aanpak krijgen, stort extreem-rechts zich er op. Het is trouwens niet toevallig dat bijv. de CVP haar monopolie van "gezinspartij" - bezig met grote en kleine bezorgdheden van gezinnen - volgens onderzoeken steeds meer moet afstaan aan Agalev aan de ene kant, en het Blok aan de andere kant...

Kortom : de oproep van traditionele politici en maatschappelijke bewegingen zal maar een maatschappelijk en politief effect hebben als de politieke agenda er de volgende maanden en jaren ànders zal uitzien. Maar vooral sterkt dit ons in de overtuiging dat je extreem-rechts niet bestrijdt door haar discours van angst (zoals bij het stemrecht voor migranten, het asielbeleid,...) over te nemen maar te vervangen door een hoopvol project dat de noodzaak voor fundamentele verandering koppelt aan de versterking van de democratie.

Joos WAUTERS, Volksvertegenwoordiger

Jos GEYSELS, Politiek Secretaris