Eerste project Start Foundation

Datum nieuwsfeit: 17-05-1999

Gouda, 17 mei 1999

Arbeidsintegratie mogelijk voor mensen met hiv

Eerste project Start Foundation

De Hiv Vereniging is onlangs gestart met een experiment om mensen met hiv weer te (re)ïntegreren in het arbeidsproces. In het experiment worden veertig mensen verspreid over het land begeleid. Mede als gevolg van nieuwe medicatie, waardoor zowel de levensduur als ook de kwaliteit van het leven toeneemt, ontwikkelen deze mensen een toenemende belangstelling om weer maatschappelijk actief te worden. Het project is tevens het eerste project dat financieel exclusief ondersteund wordt door de nieuwe Start Foundation. Namens dit innovatiefonds zal de heer Johan Stekelenburg, bestuurslid van de Start Foundation, op dinsdag 18 mei a.s. een symbolische cheque van 70.000 gulden overhandigen aan de heer Ben Derksen, voorzitter van de Hiv Vereniging.

De Hiv Vereniging wil onderzoeken op welke wijze deze specifiek arbeidsongeschikte mensen ondersteund kunnen worden bij het vinden van arbeid. De doelen zijn arbeids(re)ïntegratie, het ontwikkelen van methodieken en het onderzoeken van succes- en faalfactoren. Uiteraard zal daarin ook onderzocht worden welke belemmeringen deze mensen tegenkomen bij intermediairs en werkgevers.

In het project worden mensen met hiv/aids ondersteund met weerbaarheidstrainingen en individuele begeleiding, gevolgd door een individueel keuzetraject. De uitkomst daarvan kan zijn dat iemand een nieuwe baan vindt of de oude baan behoudt al dan niet met aanvullende scholing. Maar het kan ook gaan om vrijwilligerswerk of andere vormen van maatschappelijke activiteit.

De Vrije Universiteit van Amsterdam doet onderzoek in het project naar de succes- en faalfactoren. Eind september 1999 worden de resultaten hiervan verwacht. Ook zal dan geformuleerd worden hoe een eventuele structurele voorziening er uit zou moeten zien.

De Hiv Vereniging behartigt de belangen van mensen met hiv/aids in Nederland. Het secretariaat van de landelijke vereniging is gevestigd in Amsterdam en heeft ook een regionale spreiding. De Start Foundation is onlangs door het Start-concern opgericht om baanbrekende projecten te steunen die zijn opgezet voor specifieke doelgroepen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: De heer mr. Ronald A.M. Brands, beleidsmedewerker van de Hiv Vereniging Nederland, telefoon: (020) 6 160 160 of met De heer Jos W.M. Verhoeven, bestuurssecretariaat van de Start Foundation, telefoon: (040) 246 18 50.