Politiebericht provincie Groningen

Korps: Groningen, plaats: Diverse 18-05-99

Persberichten provincie Groningen/
Dinsdag 18 mei 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost Stadskanaal: Man aangehouden voor bedreiging

Een 27-jarige inwoner van Musselkanaal is maandagavond aangehouden in verband met een bedreiging die hij kort daarvoor op de Amerikalaan in Stadskanaal had geuit ten opzichte van een 79-jarige inwoner van Stadskanaal die daar op dat moment liep. De verdachte bedreigde hem met een mes en sommeerde hem om zijn geld af te geven. Zover kwam het niet, omdat op dat moment een auto passeerde, waarvan de twee inzittenden de bejaarde man te hulp kwamen. Daarop vluchtte de verdachte. Hij kon even later in de woning van een kennis worden aangehouden. Hij was vermoedelijk onder invloed van drugs. Hij is voor nader onderzoek ingesloten.

Winschoten: Gewonde bij botsing tussen fietsers Bij een botsing tussen twee fietsers, maandagmiddag op de kruising van de Sleedoornweg en de Dennenweg in Winschoten, raakte een 76-jarige inwoonster van Winschoten aan haar hoofd gewond. Ze viel na de botsing met haar hoofd op het wegdek en werd ter observatie in een ziekenhuis opgenomen. De andere fietser, een 16-jarige plaatsgenoot bleef ongedeerd.

Ten Boer: Auto in de sloot
Door onbekende oorzaak raakte een 30-jarige automobiliste uit Bedum maandagmiddag op de Provincialeweg bij Ten Boer de macht over het voertuig kwijt, waarna ze in de naast de weg gelegen sloot belandde. De auto liep daarbij zware schade op. De bestuurster kwam met de schrik vrij. De auto is door een berginsgbedrijf afgevoerd.

Delfzijl: Hennepkwekerij ontmanteld
In een woning aan de Zwaluwoever in Delfzijl is maandagmiddag een hennepkwekerij aangetroffen. Op een slaapkamer werden ruim vierhonderd stekken gekweekt; op de zolder was een professionele kwekerij ingericht. Meer dan honderd planten werden daar verzorgd door middel van apparatuur zoals assimilatielampen, voedingsblokken en twee afzuiginstallaties. De planten en apparatuur werden inbeslaggenomen. De 44-jarige bewoner was thuis en heeft inmiddels een verklaring afgelegd. De politie maakt proces-verbaal op.

Loppersum: Woninginbraken
In de nacht van zondag op maandag is in Loppersum vijf woningen ingebroken. Door het openbreken van het slot van de achter- of zijdeur is men de woning binnengekomen. Over het algemeen was het te doen om geld en waardepapieren. In drie gevallen wordt er een paar honderd gulden vermist. Bij de anderen is slechts gezocht, maar niets meegenomen. De inbraken vonden plaats aan de Appelhof (3), de Tuinbouwstraat en de Fruitlaan. De politie stelt een nader onderzoek in.

Muntendam: Agressieve dronken man opgepakt
Afgelopen nacht is op de Kerkstraat in Muntendam een 29-jarige inwoner van die plaats aangehouden. Hij was dronken en bedreigde een bewoner van de Kerkstraat. Tevens had hij de man een klap gegeven. Omdat hij totaal niet voor rede vatbaar was is hij overgebracht naar het politiebureau en ter ontnuchtering ingesloten. Hij wordt nog nader verhoord.

Sappemeer: Woningbrand door dakreparatie
Door reparatiewerkzaamheden aan het mastieken dak brak er maandagavond brand uit in een woning aan de Middenstraat in Sappemeer. De 47-jarige bewoner die zelf de werkzaamheden uitvoerde kon bij de ontdekking van de brand deze niet onder controle krijgen, waarna de brandweer werd gewaarschuwd. Die kon niet voorkomen, dat een gedeelte van de woning uitbrandde. Bij de buren ontstond ernstige roet- en rookschade.

Harkstede: Auto tegen boom, bestuurder zwaar gewond Een 28-jarige inwoner van Harkstede raakte maandagmorgen zwaar gewond toen hij op de Hoofdweg in zijn woonplaats door onbekende oorzaak met zijn auto de bocht uit vloog en tegen een boom botste. Hij werd met diverse botbreuken overgebracht naar het AZG. De zwaar beschadigde auto werd door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Stedum: Snelheidscontrole
Op de Eemshavenweg bij Stedum werden maandagavond 390 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 7 te hard. Ter plaatse gold een maximum snelheid van 100 km/u.

Warffum: Valselijk bewegen tot afsluiten glasverzekering Afgelopen dagen hebben politie, gemeente Eemsmond en woningstichting De Delthe
meldingen ontvangen van inwoners uit Warffum over enkele personen die zich
uitgeven voor vertegenwoordigers van de gemeente of de woningstichting. Het zou gaan om een groepje mensen met een donkere huidskleur die melders een glasverzekering van fl.12,50 proberen te verkopen. Politie, gemeente en stichting waarschuwen dat deze personen niet in opdacht handelen van genoemde instanties. Indien deze personen opnieuw worden gesignaleerd wil de politie daarvan graag een melding hebben. Mensen kunnen bellen met het politiebureau in Uithuizen, tel. 050-5997300.

Avondsnelheidscontrole
Maandagavond (17 mei) is een snelheidscontrole gehouden op de N46 (Eemshavenweg) ter hoogte van de afslag naar Stedum. De radarapparatuur is onder een mottobord geplaatst met daarop de aankondiging van fotoradarcontroles. In totaal werden tussen 19.30 en 20.45 uur 390 voertuigen gecontroleerd. Zeven bestuurders reden te snel en werden gefotografeerd. De
overtreders krijgen bericht thuisgestuurd. De hoogst gemeten overtreding is nog niet bekend.

Zoals wellicht bekend zal zijn houden onderstaande instanties al vanaf maart 1998 een handhavingproject op de N46 (Eemshavenweg), tussen de gemeentegrens van Groningen en het viaduct bij Garsthuizen. Het doel van het project is om het aantal aanrijdingen met letsel met 50% te verminderen ten opzichte van de peiljaren 1992 tot en met 1996. Om dit te bereiken willen de deelnemende partners het percentage autobestuurders dat de maximum snelheid van 100 km/h overschrijdt terugdringen tot maximaal 10%. Bij het begin van het project bedroeg dit overtredingpercentage 19%, op dit moment ongeveer 11%. Over de jaren 1992-1997 gebeurden er gemiddeld 6 ongevallen met letsel op de weg, tegen 1 in 1998. In 1996 gebeurden er twee ongevallen met dodelijke afloop op de weg, in 1997 1 en in 1998 eveneens 1.

De snelheidscontroles gebeuren met een fotoradarapparaat die langs de weg kan worden opgesteld. In verband met de oorzaken van de ongevallen houdt de politie daarnaast nog regelmatig extra toezicht op onvoldoende afstand houden (kleven) en het keren op de weg. Dit toezicht gebeurt in burger politieauto?s.

De samenwerkende partners aan het verkeersproject zijn naast regiopolitie Groningen, de provincie Groningen, Rijkswaterstaat, Openbaar Ministerie en de Handhaving Advies Groep uit Bloemendaal.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010