Upgrade taperobot SARA voltooid

SARA

Upgrade taperobot voltooid

19 mei 1999

Voldoende opslagcapaciteit beschikbaar hebben voor klanten blijft voor een rekencentrum als SARA een voortdurende race tegen de ontwikkelingen op supercomputinggebied. Rekenmodellen en simulaties genereren immers steeds grotere hoeveelheden data. Gebruikersdata en backup van gegevens worden bij SARA bewaard in verschillende taperobots.

Een van die robots, de StorageTek taperobot, wordt gebruikt voor data-opslag voor de Cray C916. Deze opslagfaciliteit was medio 1998 al uitgebreid met een nieuw type tapedrive. Tot die tijd beschikte de StorageTek taperobot over 8 tape-units die werken met tapes met een maximale capaciteit van 0.8 Gigabyte. De nieuwe tapedrives van het type magstar bevatten tapes met een maximale capaciteit van 10 Gigabyte, een toename met een factor 12. Hiermee was de theoretische capaciteit van de robot toegenomen van eerst 6 Terabyte tot nu 60 Terabyte.

Sinds de introductie van de nieuwe drives is steeds meer data verplaatst van de oude tapes naar de nieuwe. Dit is zo snel gegaan, omdat er onvoldoende opslagcapaciteit was en de situatie ongewenst was van buiten de robot geplaatste tapes. Ook werden de wachttijden voor het terughalen van data te lang. Daarom zijn er in april 1999 nog eens twee Magstar drives bij geplaatst. Daarmee is de totale capaciteit van de robot niet toegenomen, maar is wel de responsetijd bij het terughalen van gemigreerde data enorm verkort.

(www@sara.nl)