CBR optimaliseert dienstverlening aan rijscholen met Oracle

Datum nieuwsfeit: 19-05-1999

CBR optimaliseert dienstverlening aan rijscholen met Oracle

On line communicatie met grafische toepassing

De Meern, 19 mei 1999 – Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) in Rijswijk heeft Oracle gekozen als basis voor een nieuwe ICT-structuur, bedoeld om de on line communicatie met aangesloten rijschoolhouders verder te verbeteren.

Het CBR is in Nederland de aangewezen instantie voor het afnemen van de theorie- en praktijkexamens voor de personenauto, motor, brommer en de beroepschauffeur. Jaarlijks neemt de organisatie ongeveer een half miljoen theorie- en een half miljoen praktijkexamens af. Daarnaast verstrekt het exameninstituut ieder jaar bijna een half miljoen verklaringen van medische geschiktheid aan Nederlandse ‘mobilisten’.

Het CBR beschikt al sinds het begin van de jaren negentig over een on line reserveringssysteem waarmee rijscholen zelf kandidaten kunnen inplannen voor examens. Ruim negentig procent van de 5.500 rijscholen in Nederland maakt van deze manier van reserveren gebruik. Het rijexameninstituut wil het systeem nu opwaarderen naar een grafische toepassing. Het CBR heeft daartoe gekozen voor een centrale implementatie van Oracle8i op het hoofdkantoor in Rijswijk, gekoppeld aan PC-versies van OracleLite, die kosteloos ter beschikking worden gesteld aan alle rijschoolhouders. De rijschoolhouders kunnen hiermee niet alleen hun eigen administratie optimaal beheren, maar ook eenvoudig gegevens uitwisselen met de centrale systemen van het CBR.

Met behulp van Oracle Designer en Oracle Developer ontwikkelt het CBR nu nieuwe, eigen toepassingen waarmee op langere termijn de mogelijkheid ontstaat ook via het Web met de rijscholen te communiceren. Medio juni 1999 heeft het CBR overigens voor de leerlingen van de rijscholen een website operationeel ( www.cbr.nl ).

Hans den Engelsman, hoofd Informatie- en Communicatietechnologie van het CBR: "Met de nieuwe toepassingen willen we bij het CBR de relatie met de rijschoolhouders verder optimaliseren. Onze opzet is dat zij op eenvoudige wijze elektronisch gegevens met het CBR kunnen uitwisselen. De nieuwe toepassingen zullen worden gekenmerkt door een hoge gebruiksvriendelijkheid, snellere en efficiëntere gegevensverwerking en meer informatieverstrekking.

Voor Oracle-productinformatie kunt u bellen met het gratis informatienummer 0800-0827.

Oracle Corporation

Oracle Corporation is ’s werelds grootste leverancier van software voor informatiemanagement en is, met een jaarlijkse omzet van meer dan $ 8,3 miljard, de op één na grootste softwareorganisatie ter wereld. Oracle levert ERP-applicaties, databases, applicatieservers, tools en Business Intelligence-producten met de daaraan gerelateerde consultancy, opleidingen en support services. Oracle heeft vestigingen over de gehele wereld, in meer dan 145 landen. Vanuit haar kantoor in De Meern bedient Oracle met ruim 1000 medewerkers de Nederlandse markt. Informatie over Oracle is te vinden op www.oracle.com

Meer informatie voor de redactie:

Oracle Nederland BV Lammers van Toorenburg PR

Monique Potters Emile Voogt

telefoon 030 669 9853 telefoon 030 656 5070

fax 030 669 9926 fax 030 656 5473

e-mail (mpotters@nl.oracle.com) e-mail (emile@lvtpr.nl)