Staatssecretaris Ybema bundelt exportregelingen

Datum nieuwsfeit: 19-05-1999

STAATSSECRETARIS YBEMA BUNDELT EXPORTREGELINGEN

Datum: 19-05-1999

Om de doelmatigheid van het exportbeleid te verhogen heeft staatssecretaris Ybema van Economische Zaken de uitvoering van de diverse regelingen gebundeld. Daarbij gaat het vooral om op het buitenland gerichte regelingen van Economische Zaken en Ontwikkelingssamenwerking. Dat schrijft de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer.

Als eerste stap op weg naar een totale samenvoeging komt er een nieuwe business-unit bij het EZ-agentschap Senter. Hierin worden gegroepeerd alle door Senter uitgevoerde regelingen en programmas met betrekking tot ondersteuning van export en investeringen en economische samenwerking. Met ingang van 1 juli 1999 is deze business-unit operationeel.

Voor het verder bundelen van instrumenten is het wachten op de conclusies uit de nota Economie & Ontwikkeling, die over enkele maanden verschijnt. In die nota staat hoe Ontwikkelingssamenwerking zijn bedrijfslevenprogramma gaat inrichten. Daarna wordt de besluitvorming over de bundeling van instrumenten afgerond.

Ministerie van Economische Zaken