Oprichter Tiger overleden

Datum nieuwsfeit: 20-05-1999

CORAM INTERNATIONAL BV

Oprichter van Tiger overleden

De heer H.R.J. van Kempen, in 1950 oprichter van - toen nog - Tigerplastics, is op 19 mei op 91-jarige leeftijd in zijn woning te Neerpelt overleden. Uit Tigerplastics is in de loop der jaren de Coramgroep ontstaan, een concern dat badkamer- en huishoudelijke artikelen produceert en voornamelijk op de Europese markt afzet. Het bedrijf biedt ruim 600 mensen werk.

In 1950 begon hij met zijn zwager H.J.Nijhuis een bedrijfje in gedompelde kunststofproducten. Voortdurend experimenteren, volharding en gevoel voor techniek kenmerkten deze pionier in plastic, Harrie voor zijn werknemers. Hij toonde zijn technische vernuft op dit nieuwe terrein en gaf als echte pionier een praktisch voorbeeld aan zijn mensen. In zijn sociaal beleid was hij werkelijk vooruitstrevend. In de vijftiger jaren werden de eerste producten, plastic fietshandvatten, in de omgeving verkocht en al snel volgden er meer artikelen die uit het soepele plastic gemaakt konden worden: doppen voor stoelpoten, buffers, kraanslangetjes, jampotdeksels. Tiger werd een begrip voor 'handige hulpjes in huis'. Toen in het midden van de jaren 50 ook het spuitgietprocédé opkwam werd het assortiment verder uitgebreid met artikelen die tot dan toe niet mogelijk waren. In hoog tempo realiseerde hij nieuwe ideeën: haakjes, keukenhulpjes, badkameraccessoires.
De verkoop bleef al snel niet beperkt tot Nederland, er werden contacten in de omringende landen gelegd en zijn geesteskinderen vonden ook in België, Duitsland en Frankrijk hun weg naar de consument. Later werden in wat verder gelegen landen als Engeland, Spanje en Italië eigen vestigingen opgericht.
In 1970 trok hij zich, op 62-jarige leeftijd, terug en droeg de leiding over aan zijn zonen Ger en Chris. Door acquisitie van bedrijven als Seno, Osmos, Geesa en Van Loon Sealskin hebben zij het bedrijf uitgebouwd tot een belangrijke speler op de Europese markt voor badkamer- en huishoudelijke artikelen.

20 mei 99 13:39