Nieuw: Gids GGZ-preventie

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Nieuw: Gids GGZ-preventie

De GGZ is op het moment sterk in beweging. Ambulante en klinische voorzieningen integreren in hoog tempo. Dit heeft gevolgen voor de preventietaak van de nieuwe instellingen. Inhoud en organisatie van preventie vragen om nieuwe bezinning. Ook instellingen die voorheen weinig bij preventie betrokken waren, ondernemen nu preventieactiviteiten, omdat preventie onderdeel van het aanbod van de instelling wordt. De Gids GGZ Preventie beoogt dit proces te ondersteunen en tevens een eerste aanzet te bieden bij het opstellen van kwaliteitseisen voor de preventiepraktijk. Deze eerste Gids GGZ Preventie is een gezamenlijke productie van GGZ Nederland en het Landelijk Ondersteuningspunt Preventie GGZ (LOP) van het Trimbos-instituut. In de vorm van vragen en antwoorden verwoordt de Gids de belangrijkste gedocumenteerde inzichten in de GGZ preventie en beschrijft de stand van zaken rond de effectiviteit van preventieprogramma’s.

De preventieactiviteiten in de GGZ zijn zeer divers. Veelal zijn deze activiteiten vanuit de praktijk ontwikkeld en minder vanuit onderzoek. Dat maakt het moeilijk de effectiviteit vast te stellen en onderscheid te maken tussen activiteiten van ‘bewezen’ effect en activiteiten die veelbelovend zijn. Toch lijkt dit een weg die de GGZ preventie perspectieven biedt. Naar aanleiding van de publicatie van de Gids GGZ Preventie organiseert het Trimbos-instituut een conferentie over dit onderwerp op 28 oktober 1999 in Utrecht. Nadere informatie volgt.

Joop ten Dam (030) 297 11 45

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction