Microsoft introduceert racespel Midtown Madness

Datum nieuwsfeit: 20-05-1999
Microsoft introduceert Midtown Madness in Nederland voor ongekend lage actieprijs

Racegame door Chicago stuwt adrenalinegehalte op naar grote hoogte

Schiphol-Rijk, 20 mei 1999 - Midtown Madness, een nieuw racespel van Microsoft, wordt in Nederland exclusief geïntroduceerd voor een gemiddelde verwachte consumentenverkoopprijs van f 49,95. Midtown Madness is een racegame door de zeer realistisch vormgegeven straten van Chicago, waarin 80 kilometer aan straten en bekende oriëntatiepunten zijn opgenomen. Via de MSN Gaming Zone kunnen deelnemers online of via een netwerk in het strijdperk treden tegen spelers over de hele wereld.

Midtown Madness, dat is ontwikkeld door Angel Studios, combineert de opwinding van een racegame met het navigeren door een zeer realistisch vormgegeven stad, in een omgeving die voortdurend verandert. De spelers moeten hun weg zoeken door de straten van Chicago, woonwijken en soms zelfs door gebouwen om hun tegenstanders te verslaan. Het einddoel bereiken, is slechts een deel van de uitdaging in dit spel. De spelers moeten hun opponenten niet alleen de achterwielen laten zien, maar ze moeten hun ook te slim af zijn. De spelers gaan helemaal op in een aantal opwindende scenario's in de voortdurende stedelijke drukte, als ze doordenderen in een van de tien realistisch ontworpen voertuigen, die ieder over specifieke eigenschappen beschikken. Het steeds veranderende verkeer, het weer, de voetgangers, de ijverige en snel ter plekke aanwezige politieagenten maken het spel tot een uitdagende bezigheid.

De belangrijkste kenmerken van het kopieerbeveiligde spel zijn:
* een racegame die het adrenalinegehalte naar grote hoogten stuwt: Midtown Madness is een racegame tussen diverse voertuigen in een virtueel Chicago, inclusief 80 kilometer aan wegen. De speler ziet bekende oriëntatiepunten in de stad, voetgangers die hun kleding aangepast hebben aan het jaargetijde, veranderende weersomstandigheden, bijvoorbeeld met regen of sneeuw, een goed functionerend politiekorps, grote aantallen sluiproutes en honderden interactieve objecten die de indruk versterken dat de speler door een levende stad rijdt. Dit varieert van bruggen die open en dicht gaan, een druk vliegveld tot parkeermeters. Het spel bestaat uit vijf verschillende race-scenario's die maandenlang spelplezier bieden: Explore/Roam (stadverkenning), Checkpoint racing, Blitz, Circuit and Online Cops & Robbers;

* racen in de Volkswagen 'New Beetle': voor het eerst is het mogelijk in een PC-game een proefrit te maken in de nieuwe Beetle, de moderne uitvoering van de welbekende Volkswagen Kever;

* 10 authentieke voertuigen: de spelers kunnen voor hun race kiezen uit een collectie van tien authentieke voertuigen: van exotische race-auto's, een Ford Mustang tot en met een 10-ton truck met oplegger of een echte stadsbus. Elk voertuig is zeer levensecht (op 147 verschillende punten) vormgegeven (indien van toepassing ook zeer realistisch beschadigd) en beschikt over eigen capaciteiten voor het navigeren door de straten. De fabrikanten hebben ook zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van de verschillende auto's;

* ongelimiteerd racen: Midtown Madness biedt spannende race-scenario's, waarbij de spelers volledig van de gebaande paden kunnen afwijken. Zij creëren eigen parkoersen en hebben vrijwel onbegrensde mogelijkheden om sluiproutes en eigen weggetjes te zoeken. Ze stuiten daarbij niet meer op onzichtbare muren;

* Force Feedback Support: dankzij de ondersteuning voor een force feedback stuur of joystick voelt de speler nu zelf hoe het is om bijvoorbeeld met een lekke band te rijden, of met een vaartje van 200 kilometer per uur een jump te maken op een brug;

* meerdere spelers tegelijkertijd: tot maximaal acht spelers kunnen het spel tegelijkertijd online spelen via de MSN Gaming Zone (www.zone.com) of in hun eentje racen tegen een opponent die beschikt over geavanceerde kunstmatige intelligentie;

Angel Studios
Angel Studios uit het Amerikaanse Carlsbad heeft Midtown Madness ontwikkeld. De onderneming richt zich op het creëren van aantrekkelijk, uniek en interactief entertainment. Angel Studios heeft ook het spel Major League Baseball met Ken Griffey, jr. ontwikkeld en maakt met Midtown Madness haar entree op de markt voor PC-games. Naast video- en computergames produceert Angel Studios ook computeranimaties voor televisie, film, en real-time simulatietechnologie voor bewegende figuren in attractieparken, inclusief Disneyland.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, serverapplicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32,
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14, of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft BV website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Website Midtown Madness: www.microsoft.com/games/midtown Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.