Fort James Corporation neemt Demak'Up over

Datum nieuwsfeit: 20-05-1999

FORT JAMES CORPORATION

Fort James Corporation neemt Demak'Up over

Fort James Corporation Neemt Europese Activiteit Wattenschijfjes Over Van Procter & Gamble

:: Voegt Demak'Up toe aan zijn merkengamma

Deerfield (Illinois, V.S.) 20 mei - De Fort James Corporation maakte vandaag bekend dat ze een overeenkomst heeft gesloten over de overname van de Demak'Up business van Procter & Gamble Company. Demak'Up is een van de dominante Europese merken van wattenschijfjes voor gelaatsverzorging en het verwijderen van make-up. De transactie moet nog worden beoordeeld door de regelgevende overheid, maar men verwacht dat ze in de loop van de zomer zal worden afgerond. De voorwaarden voor de overname werden niet bekendgemaakt.

De overname van Demak'Up vormt een aanvulling van de bestaande Europese producten voor gelaatsreiniging, verwijderen van make-up en huidverzorging van Fort James, met onder meer de Lotus gelaatsdoekjes, babydoekjes en wattenstaafjes. De overname zal het verkoopcijfer van Fort James in Europa voor wat betreft wattenschijfjes voor gelaatsreiniging en het verwijderen van make-up aanzienlijk verhogen. De onderneming verwerft met de overname namelijk een van de meest dominante merken in deze markt - vooral in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Griekenland.

'Deze overname versterkt onze activiteiten in verband met watten in Europa. Het Demak'Up merk is een degelijke aanvulling van ons gamma van Europese merkproducten voor de consument,' zei Miles L. Marsh, voorzitter en algemeen directeur ('CEO') van Fort James. 'De combinatie resulteert voor ons in een aantal schaalvoordelen en geeft ons een potentieel voor een grotere verkoop en voor meer opbrengsten in een productcategorie die over de laatste drie jaar met meer dan negen procent per jaar is gegroeid.'

Procter & Gamble zei dat het Demak'Up verkoopt als deel van zijn inspanningen om zich voornamelijk toe te leggen op de grote mondiale zakelijke opportuniteiten.

Demak'Up had voor het boekjaar tot 30 juni 1998 een verkoopcijfer van ongeveer 50 miljoen dollar. Ook de fabriek van wattenproducten in Brionne (Frankrijk) maakt deel uit van de overname. In de fabriek werken ongeveer tweehonderd mensen.

Fort James is een van de grootste verkopers in Europa van tissueproducten voor consumenten. Het assortiment - met producten voor gebruik binnenshuis en op reis - omvat papieren doekjes voor gelaatsverzorging, toiletpapier, papieren handdoeken en servetten. De onderneming heeft het grootste merk van toiletpapier in Frankrijk (Lotus), Spanje (Colhogar), Finland (Embo), Ierland (Kittensoft) en Turkije (Selpak), en het tweedegrootste merk in Italië (Tenderly) en Griekenland (Delica). Fort James produceert ook merken voor andere verkopers in heel Europa. Bovendien brengt de onderneming ook producten voor de vrouwelijke intieme hygiëne en apothekersbenodigdheden.

Over heel de wereld telt Fort James ongeveer 28.000 werknemers, waarvan ongeveer 7.000 in Europa. In 1998 haalde de onderneming een verkoopcijfer van 7,3 miljard dollar. De hoofdzetel van de onderneming is gevestigd in Deerfield (Illinois, V.S.). Het hoofdkantoor in Europa is gevestigd in Londen (Engeland). De onderneming heeft bijna zestig fabrieken in veertien landen.

Procter & Gamble verkoopt ongeveer driehonderd merken aan bijna vijf miljard consumenten in meer dan 140 landen. Het gaat ondermeer over producten als Tide, Ariel, Crest, Pantene Pro-V, Always, Whisper, Pringles, Pampers, Oil of Olay, Vicks en Didronel. Procter & Gamble heeft zijn hoofdzetel in Cincinnati (Ohio, V.S.), Procter & Gamble heeft vestigingen in meer dan zeventig landen en stelt over de hele wereld meer dan 110.000 mensen te
werk.

Noot voor de redacteurs: kopieën van het persbericht van vandaag zijn, samen met extra informatie over Fort James, zijn gratis verkrijgbaar door te telefoneren naar het nummer +1-888-526 3711. Nadere informatie over de onderneming is ook te vinden op de website: www.fortjames.com/

UNS