'Vrij van Alcohol' training van De Helderheid succesvol

Datum nieuwsfeit: 20-05-1999
Persbericht De Helderheid d.d. 20 mei 1999

'Vrij van Alcohol' training van De Helderheid na anderhalf jaar zeer succesvol.

Uitbreiding van training naar het bedrijfsleven.

Verborgen alcoholgebruik van gewone mensen:

Alcohol is in onze samenleving een algemeen geaccepteerd genotsmiddel. Sluipenderwijs kan alcohol in het leven van mensen echter de boventoon gaan voeren.
Uit cijfers (NIPO/CBS 1998) blijkt dat overmatig drankgebruik in Nederland steeds meer toeneemt: zo'n 1.000.000 mensen drinken dagelijks meer dan 4 glazen alcohol per dag. Hiervan drinken er zo'n 666.000 mensen meer dan 8 glazen alcohol per dag en uiteindelijk drinken er hiervan weer zo'n 327.000 meer dan 12 glazen alcohol per dag. Wat dus ook toeneemt zijn de problemen door overmatig alcoholgebruik.

Wat je niet in perspublicaties tegenkomt, is dat een groot deel van deze mensen 'hele gewone mensen' zijn. Op het eerste gezicht functioneren ze normaal in de maatschappij met werk, met een gezin of partner, een sociaal leven en dergelijke. Maar ze hebben allemaal één gemeenschappelijk kenmerk: zij zijn afhankelijk van alcohol en bevinden zich in een neerwaartse spiraal. Het gaat hier om een grote groep 'verborgen' alcoholisten die zich schamen voor hun drankprobleem en er niet voor durven uit komen dat alcohol de macht in hun leven heeft overgenomen. Deze mensen schamen zich vaak zo erg dat ze ook niet makkelijk hulp zoeken om te stoppen met drinken.

Stoppen in 2½ dag:

Juíst voor deze groep alcoholisten geeft De Helderheid sinds anderhalf jaar iedere maand de succesvolle 'Vrij van Alcohol' training. Deze kortdurende training van 2 ½ dag biedt een intensief en diepgaand programma waarbij de deelnemers de mogelijkheid geboden wordt te kunnen kiezen om te stoppen met drinken.
Kern van deze training is dat de deelnemer inzicht krijgt in zijn vaste patronen rond het alcoholgebruik. Hierdoor wordt een bewustzijnsproces op gang gezet dat de keuze om te stoppen met drinken vergemakkelijkt. Het verlangen wat de deelnemer écht wil in het leven ondersteunt uiteindelijk die keuze.

In deze training wordt niet alleen aandacht besteed aan het alcoholgebruik maar vooral aan de wijze waarop de deelnemer met zijn leven omgaat. Om een voorbeeld te geven. Iemand kan zich depressief voelen doordat hij moeite heeft zich te uiten. Om dit alles niet te voelen, gaat diegene drinken. Waar De Helderheid het accent oplegt, is dat het in zo'n situatie niet gaat om de alcohol alleen, maar vooral hoe diegene omgaat met gevoelens als depressie, teleurstelling, boosheid, verdriet, onzekerheid, angst e.d. De Helderheid leert mensen dus weer hoe zij met zichzelf kunnen omgaan zonder naar alcohol te grijpen. Uitgangspunt hierbij is dat iedereen in zijn kern alle kwaliteiten heeft om tot bloei te komen.

In de training gaat het dus in eerste instantie om de wijze waarop de deelnemer in het leven staat en de rol van alcohol hierin en niet alleen om gedragsmatig anders met alcohol om te gaan. Hierin verschilt de aanpak van de 'Vrij van Alcohol' training met die van
gedragsgerichte cursussen en therapieën zoals onder andere die van de CAD's.

Een oud-deelnemer noemde het stoppen met drinken eens als volgt: 'het is net alsof je een partnerrelatie van jaren verbreekt. Je weet al jaren dat het niet goed is om door te gaan, en uit- eindelijk hak je de knoop door. Het is voorbij, en dat geeft verdriet maar ook opluchting. Het is beter dat die relatie voorbij is.'

Resultaten:

Na anderhalf jaar kan gesproken worden van een succesformule. De reacties van de deelnemers - blijkend uit de enquête die 3 maanden na de training wordt afgenomen - zijn zeer positief evenals de resultaten: meer dan 75% van de deelnemers stopt met drinken. Naast de winst van een alcoholvrij leven melden de meeste deelnemers dat zij meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven en zich ook sterker voelen dan voorheen, hetgeen vaak zichtbaar wordt in daadwerkelijke veranderingen in hun dagelijks leven. Bijvoorbeeld een beter contact met kinderen en partner, nieuwe creatieve impulsen op het werk, eindelijk tijd voor hobby, betere gezondheid, het oppakken van projecten die zijn blijven liggen en het aangaan van nieuwe uitdagingen.

Samen met werkgever:

Alcohol op het werk brengt veel kwalijke gevolgen met zich mee: onvoldoende functioneren, fouten door vermindering van concentratie, hoger ziekteverzuim al dan niet resulterend in arbeidsongeschiktheid. Uit signalen van de deelnemers blijkt dan ook dat er grote behoefte bestaat om juist met de werkgever samen tot een oplossing te komen van het alcoholprobleem. Ze willen immers hun baan niet kwijt en de werkgever zijn, meestal goed opgeleide, werknemer niet. De 'Vrij van Alcohol' training wordt daarom binnenkort in een langduriger en uitgebreider trainingstraject aangeboden aan het bedrijfsleven voor die grote groep werknemers waarbij het alcoholprobleem ook tot uiting komt op het werk.

Geen wachtlijsten:

De Helderheid biedt als eerste niet-gesubsidieerde instelling trainingen aan voor mensen met alcoholproblemen. Wij werken landelijk - de deelnemers komen vanuit het hele land - en hebben geen wachtlijsten. In onze trainingen is de anonimiteit van de deelnemers gewaarborgd. Iedereen die gemotiveerd is om te stoppen, is welkom. De cursisten zijn enthousiast over de eenvoudige aanpak van de training, want die werkt!

Voor uitgebreide informatie kijk je op onze website: www.helderheid.nl Of neem je contact op met:

De Helderheid
Erik Stofferis
Tel. 020-412 2921
e-mail: (mail@helderheid.com)

Eerder publicaties over De Helderheid:

November 1998: 4 pagina artikel in Santé
Januari 1999: artikel in maanblad Psychologie