Rapport Keurmerkinstituut: Waar (nog) veilig zwemmen?

Persbericht Keurmerkinstituut

Waar kun je (nog) veilig zwemmen?

Het Keurmerkinstituut heeft alle onafhankelijke informatie over de kwaliteit van zwemwater bijeen gebracht op zijn website www.keurmerk.nl. Na alle onrust over de legionella-bacterie in zwembaden en saunas, zijn met het naderende zomerseizoen- de gevaren van zwemmen in oppervlaktewater weer in aantocht. Zodra het wat warmer wordt gaan mensen weer zwemmen in oppervlaktewater, en daarin kunnen verwekkers voorkomen van diverse ziekten, zoals botulisme, blauwwiervergiftiging, en de ziekte van Weil.

In Nederland zien de provincies toe op de kwaliteit van het zwemwater, zowel in zwembaden en saunas, als in (onbeheerde) waterplassen en op stranden. Een zwembad dat niet hygiknisch is, kan worden gesloten, maar bij een waterplas of strand gaat dat niet zo makkelijk. De provincies houden de kwaliteit van openbare waterpartijen in de gaten, en ze waarschuwen met borden en via berichten in de media als het niet veilig is om ergens te zwemmen. De meeste provincies hebben ook een zwembadtelefoon, die dagelijks actuele informatie verschaft; een aantal provincies zet deze gegevens ook op het Internet. Beheerders van jachthavens en stranden kunnen het vrijwillige kwaliteitslabel Blauwe Vlag aanvragen. De eisen waaraan men moet voldoen hebben betrekking op waterkwaliteit, veiligheid, en milieu. De toezichthoudende organisatie heeft een overzicht van alle goedgekeurde havens en stranden in heel Europa op het Internet gezet; ook dit overzicht is te bereiken via de website van het Keurmerkinstituut. Omdat het weer grote invloed heeft op de veiligheid van buiten zwemmen, verwijst het Keurmerkinstituut ook naar websites met actuele weersvoorspellingen.

Zelf geeft het Keurmerkinstituut een certificaat uit voor veilige zwembaden. Eind maart jl. is het eerste certificaat uitgereikt aan het zwembad De Scheg in Deventer. Een zwembad kan ook een deelcertificaat krijgen voor de veiligheid van zijn waterglijbanen of de kwaliteit van het toezicht. Het spreekt vanzelf dat bij de keuringen voor het certificaat veel aandacht is voor het gevaar van
legionella-besmettingen. Alle zwembaden met een certificaat van het Keurmerkinstituut staan ook vermeld op de website. Doordat het certificaat nog maar kort geleden is geontroduceerd, zijn het er nog niet veel, maar de belangstelling van andere zwembaden is groot, zodat het aantal naar verwachting snel zal toenemen.

De website van het Keurmerkinstituut bevat niet alleen onafhankelijke informatie over zwembaden, maar ook over speelgelegenheden en kinderopvang, en over producten die het keurmerk Goedgekeurd Keurmerkinstituut mogen voeren. Sinds eind 1998 is dit keurmerk de opvolger van het keurmerk van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen.

Noot voor redacties