Shell sponsort zonnepanelen op schooldaken

Datum nieuwsfeit: 21-05-1999
21-05-1999 Panelen op schooldaken voor meer zonnekennis

HELMOND - Shell Solar Energy B.V. sponsort met vijftig zonnepanelen het educatieve project "Zonne-energie op school" dat vandaag in de RAI te Amsterdam tijdens de manifestatie "Kinderfestival Duurzame Energie" van start gaat.
Het Projectbureau Duurzame Energie (PDE), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, organiseert het evenement om ook bij de schooljeugd het gebruik van duurzame energie te promoten.

Gosse Boxhoorn, directeur van Shell Solar Energy, over dit wat PDE noemt 'doorbraakproject': "Wij blijven ook in de toekomst producten ontwikkelen om de huidige, maar vooral de nieuwe generaties energiegebruikers bekend en vertrouwd te maken met de fantastische mogelijkheden van zonne-energie." Door investeringen in nieuwe producten en productietechnologie levert Shell Solar een actieve bijdrage aan de doelstelling van de Nederlandse overheid om in het jaar 2020 tien procent van de energiebehoefte duurzaam op te wekken.

Zonne-educatie
Het project heeft als doel de jeugd te betrekken bij duurzame energie. Dat gebeurt als volgt: In een paneel gevatte zonnecellen zetten zonlicht om in electriciteit. Via een omvormer bereikt deze electriciteit een computer waar een speciaal softwareprogramma de per dag opgewekte hoeveelheid energie meet. Een monitoringssysteem geeft de leerlingen inzicht in de meetgegevens. Analyse van deze meetgegevens over een langere periode maakt vervolgens de (duurzame) relatie tussen zonlicht en electriciteit inzichtelijk.

Kinderfestival
De manifestatie 'Kinderfestival Duurzame Energie' is een prikkelende confrontatie tussen ruim 600 kinderen en de energiebeslissers van Nederland. Deze decisionmakers maken met de generatie van de toekomst afspraken om projecten voor duurzame energie te realiseren. Op deze manier zal het Kinderfestival leiden tot een aantal projecten dat ten goede komt aan de samenleving van de toekomst.

Kijk voor meer informatie over het Kinderfestival Duurzame Energie op www.duurzame-energie.nl.