DNA-spoor gevonden in zaak Sybine Jansons

Politiebericht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 21-05-99

DNA-spoor gevonden in zaak Sybine Jansons/
DNA-profiel dader vastgesteld en nieuwe oproep getuigen.

Resultaat laboratoriumonderzoek.
De politie heeft een DNA-spoor van de nog onbekende verdachte in het onderzoek naar de vermissing en overlijden van de 13-jarige Sybine Jansons uit Maarn. Met het DNA-profiel dat uit dit spoor werd verkregen heeft de politie in het verdere onderzoek een belangrijk identificatiemiddel in handen. Het vaststellen van het DNA-profiel is één van de uitkomsten van de laboratoriumonderzoeken die werden verricht.

Uit deze onderzoeken wordt door het uit 60 personen bestaande rechercheteam dat de zaak onderzoekt, uit recherchetactische overwegingen geen nadere details openbaar gemaakt.

Tips en onderzoeken.
Sybine Jansons raakte op 19 januari 1999 op de route van haar school in Doorn naar haar huis in Maarn vermist. Haar stoffelijk overschot werd vervolgens op 24 februari 1999 in het water van de Grote Heycop in de gemeente Breukelen aangetroffen.

Op donderdag 25 februari 1999 is er sectie verricht op het stoffelijk overschot van Sybine. Er is sprake van een gewelddadige dood. Ook is vast gesteld dat Sybine gedurende langere tijd in het water heeft gelegen. Vermoedelijk is zij vrij kort na haar vermissing in het water achter gelaten. Uit zowel de omstandigheden waaronder Sybine werd aangetroffen als de uitslagen van laboratoriumonderzoeken kon worden vastgesteld dat Sybine sexueel is misbruikt voor zij werd gedood. Details over deze omstandigheden en de laboratoriumonderzoeken worden vanwege het onderzoeksbelang niet vrij gegeven.

Tot nu toe kwamen er circa 1300 tips bij de politie binnen die dikwijls weer leiden tot meerdere vervolgonderzoeken. In de loop van het opsporingsonderzoek zijn zes mannen op basis van de toen ten aanzien hen geldende feiten en omstandigheden aangemerkt als verdachten. In het onderzoek is echter niet vast komen te staan dat zij iets met de vermissing en het overlijden van Sybine van doen hadden.

Uit het buurt-, passanten- en relatieonderzoek is vast komen te staan dat Sybine op 19 januari 1999, omdat zij een proefwerk moest inhalen en na moest blijven, alleen naar huis zou fietsen. Bovendien wilde zij nog enkele boodschappen doen in het centrum van Doorn. In ieder geval is zij om 15.00 uur alleen per fiets vanaf de school naar de Marskramer aan de Amersfoortseweg te Doorn gegaan. Daar heeft zij een broodtrommeltje gekocht en verliet zij om 15.15 uur de winkel.

Een getuige meent haar vervolgens om 15.20 uur lopend gezien te hebben op de Kampweg te Doorn, nabij een dierenspeciaalzaak. Gezien zou zijn dat Sybine op straat heeft gesproken met een oudere dame met grijs haar. De politie heeft deze dame echter tot op heden nog niet gesproken. Bekend is dat Sybine nog waterplantjes voor haar aquarium wilde kopen. Zij is echter niet in de dierenspeciaalzaak geweest.

Er is een getuige die een meisje, mogelijk Sybine, omstreeks 15.30 uur gezien heeft op de hoek van de Amersfoortseweg en de Maarnsegrindweg terwijl zij stond te praten met de bestuurder van een blauwe vierdeurs sedan personenauto. Als dit klopt dan is het zeer goed mogelijk dat Sybine hier in gesprek is geweest met de dader. Het signalement van de desbetreffende bestuurder luidt: blanke man, 40 à 50 jaar oud, breed postuur, vrij groot rond hoofd, volle bos grijs/zwart achterover haar, donkere borstelige wenkbrauwen, vrij grote gebogen neus, volle snor met de punten naar beneden, z,g, 'kraaienpoten' bij de ogen, ongeschoren uiterlijk).

Het kan echter ook een ander meisje zijn geweest. In dat geval wil de politie graag in contact komen met dit meisje en deze bestuurder.

Verder is het interessant te weten dat door een drietal getuigen gesproken is over een blauwe auto die in de week voorafgaande aan de 19e januari op verschillende tijdstippen geparkeerd heeft gestaan op de Amersfoortseweg nabij de inrit naar het SBI. In deze auto zat een man die kennelijk notities maakte. Ook zou deze man een aldaar fietsend meisje hebben aangesproken.

Vragen van het rechercheteam aan het publiek.
Uit het tactisch recherche-onderzoek tot nu toe rijzen de hierna volgende vragen. De politie vraagt het publiek nogmaals haar medewerking bij de beantwoording van deze vragen.

1. Wie in uw omgeving gedraagt zich sinds de 19e januari afwijkend? 2. De politie heeft een zeer uitgebreid buurt en passantenonderzoek gehouden in zowel Doorn, Maarn als in Breukelen. Tegelijkertijd realiseert zij zich dat het mogelijk is dat we mensen gemist hebben die wel belangrijke informatie hebben. Met die mensen wil de politie graag in contact komen.

In het verlengde van de vorige vraag heeft de politie nog de volgende specifieke vragen:
3. Wie is de oudere dame met grijs haar die op 19 januari 1999 omstreeks 15.20 uur op de Kampweg in Doorn met Sybine zou hebben gesproken?
4. Wie is het meisje dat op 19 januari 1999 omstreeks 15.30 uur op de hoek van de Amersfoortseweg en de Maarnsegrindweg in Maarn heeft staan praten met de bestuurder van een blauwe personenauto? 5. Wie is de autobestuurder die op 19 januari 1999 omstreeks 15.30 uur op de hoek van de Amersfoortseweg en de Maarnsegrindweg in Maarn met een meisje, mogelijk Sybine, heeft staan praten? 6. Wie is het meisje dat in de week voor de 19e januari 1999 op de Amersfoortseweg door de bestuurder van een blauwe auto werd aangesproken?
7. Wie is de autobestuurder die in de week voor de 19e januari 1999 op de Amersfoortseweg een meisje heeft aangesproken? 8. Wie weet waar het blauwe skijack, de Dr. Martensschoenen en de groene O'Neill-portemonnee van Sybine zijn?

Mensen die menen aan de hand van bovenstaande onderzoeksvragen relevante informatie te kunnen verschaffen kunnen contact opnemen met de Politie Regio Utrecht.

De politie is nog steeds op zoek naar het blauwe skijack van Sybine en haar 'Dr. Martens' schoenen. Bovendien is de politie op zoek naar haar groene O'Neill-portemonnee.

Telefoonnummer 030 - 2 10 00 02.