Top 10 - Internet Uitgevers / Media Sites (NL)

Datum nieuwsfeit: 23-05-1999
Subject: Persbericht - Nieuwe cijfers Visiscan
Reply-to: (john@multiscope.nl)
Priority: normal

Geachte redactie,

Wellicht dat het bijgevoegde persbericht nieuwswaarde voor u heeft.

Voor meer informatie over dit persbericht of specifieke vragen kunt u contact opnemen met John Kivit, tel: +31 (0)73-6212122. Contact is ook mogelijk via e-mail: (john@multiscope.nl)

Indien u gegevens uit dit persbericht publiceert zouden wij het op prijs stellen als u het internet-adres van Multiscope als bron opneemt: www.multiscope.nl

Top 10 - Internet Uitgevers / Media Sites (NL)

__________________________________________________________

's-Hertogenbosch - 22 mei 1999.
Internet marktonderzoekbureau Multiscope publiceert op maandelijkse basis bereikscijfers van op Nederland gerichte websites. Uit het Visiscan (visitor scanning) systeem worden nu cijfers vrijgegeven van de maand april 1999.

TOP 10 NEDERLANDSE INTERNET UITGEVERS -
OP BASIS VAN UNIEKE BEZOEKERS

In de maand april werden de (gecombineerde) sites van de volgende Nederlandse internet uitgevers het best bezocht:

__________________________________________________________ 1 (1) World Online
2 (2) Ilse
3 (3) World Access / Planet Internet
4 (4) KPN
5 (5) Publieke Omroepen
6 (6) Lycos
7 (7) IDG
8 (8) VNU
9 (12) Veronica
10 (15) Startpagina.nl

__________________________________________________________

Meest opvallende feit in de top 10 van gecombineerde sites van uitgevers in deze maand is de positie van
Startpagina.nl. Deze uitgever weet in 5 maanden te groeien van een maandbereik van 7,5% tot de huidige 22,2%. Startpagina.nl maakt hierbij optimaal gebruik van de 'netwerkmogelijkheden' van het internet en laat aparte subdomeinen (bijv. geld.pagina.nl, auto.pagina.nl, mp3.pagina.nl) beheren door andere partijen. Samen met de gemakkelijk te onthouden domeinnaam en een kraakheldere paginaopmaak lijkt dit het succes van Startpagina.nl te verklaren.

TOP 10 MEDIA SITES (DOMEINEN / URL) -
OP BASIS VAN UNIEKE BEZOEKERS

Multiscope heeft de media sites als een 'categorie' in de rapportage ingevoegd. Sinds februari deelt Multiscope gelijksoortige sites op in categorieën waardoor naast de algemene ranglijsten, waarin alle sites vergeleken worden, ook ranglijsten per categorie gemaakt kunnen worden. Andere categorieën zijn zoekmachines & indexen,
telecommunicatie en internationale sites. In de maand april zag de top 10 voor de categorie media sites er als volgt uit (domeinen / url):

__________________________________________________________ 1 www.omroep.nl
2 www.veronica.nl
3 www.telegraaf.nl
4 www.radio538.nl
5 www.tmf.nl
6 www.volkskrant.nl
7 www.nrc.nl
8 www.vpro.nl
9 www.libelle.nl
10 www.rtl4.nl

METHODE
Het Visiscan systeem werkt op basis van log-software die op de Pc's van ruim 700 panelleden draait. Deze software registreert automatisch welke sites door de panelleden worden bezocht. Naast het adres (volledige url), logt het programma ook de datum en de tijd van het bezoek. Panelleden sturen de gegevens eens per maand naar Multiscope. Hier worden de gegevens in een database gekoppeld aan het profiel van het panellid. Dit profiel bevat de persoonskenmerken van de respondent (geslacht, leeftijd, inkomen, opleiding enz.) Op basis van de vele gegevens die worden verstuurd, stelt Multiscope een aantal ranglijsten samen. Daarnaast kunnen ook maatwerk analyses gemaakt worden.

DEFINITIES
Multiscope hanteert de volgende definities bij het opstellen van de ranglijsten:

Maandbereik:
alle ranglijsten worden samengesteld op basis van maandbereik. Maandbereik is hierbij gedefinieerd
als het percentage NEDERLANDSE internetgebruikers dat de betreffende site in de afgelopen maand bezocht heeft, aangezien de Visiscan panelleden allen Nederlands zijn. Bezoeken worden ongedupliceerd weergegeven.

Bezoekt een panellid een site meerdere malen gedurende een maand, dan wordt dit slechts een keer geteld. Dit is ook wel bekend onder de naam unieke bezoekers.

Nederlandse websites:
Multiscope Visiscan richt zich voornamelijk op
Nederlandse sites. Uitgangspunt hierbij is dat de eigenaar van het domein een Nederlands, of in Nederland gevestigd bedrijf of persoon is, het een Nederlandse url betreft (.nl) of dat de site duidelijk op Nederland gericht is.

Ranglijst per uitgever:
de meeste internet uitgevers hebben meerdere sites / domeinen onder hun beheer. Van het totaal van deze sites wordt het aantal Nederlandse internetgebruikers berekend dat een of meerdere van deze sites bezoekt. Indien een gebruiker twee of meer sites van een
uitgever bezoekt, wordt deze slechts een keer in het maandbereik meegeteld. Er is dus geen sprake van
optelling, maar van het tellen van unieke
internetgebruikers die een of meerdere sites van de uitgever bezoeken. Iedereen die op internet informatie presenteert, wordt beschouwd als 'internet uitgever'. Het betreft dus zeker niet alleen uitgevers in de traditionele zin van het woord.

Ranglijst per categorie:
deze ranglijst wordt samengesteld op basis van de ranglijst per domein, waarbij gelijksoortige sites in categorieen worden weergegeven.

Homepages van gebruikers:
voor access providers worden bezoeken aan de homepage servers (pagina's van abonnees) niet meegeteld.

MEER INFORMATIE
Meer informatie over het Visiscan systeem is te
vinden op: www.multiscope.nl/visiscan

Op deze locatie is ook een java-applet te vinden met een maandelijkse update van de vrij toegankelijke ranglijsten. Bedrijven kunnen door een abonnement te nemen op het Visiscan systeem online toegang krijgen tot de volledige resultaten.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
MULTISCOPE - Information Research & Presentation