Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Eros en lichamelijkheid in het werk van Levinas

Datum nieuwsfeit: 25-05-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Pers en Voorlichting, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 22 april 1999

P&V Promoties, oraties en afscheidscolleges

Promotie mw. A.M.P. Thoné

op het gebied van de Wijsbegeerte
dinsdag 25 mei 1999 om 13.30 uur precies

EROS EN LICHAMELIJKHEID IN HET WERK VAN LEVINAS

In het denken van Emmanuel Levinas bestaat een spanningsverhouding tussen ethiek en erotiek. Dit concretiseert zich in twee probleempunten.

De radicaliteit van de levinassiaanse ethiek lijkt weinig ruimte te laten voor een thematisering van de eros. Dat komt omdat het appèl dat de ander aan het subject richt, volgens Levinas een ethisch appèl is. Zijn vroege werk biedt echter een aanvulling. In 'Totalité et infini' erkent hij namelijk het enigmatische karakter van de vrouwelijke of erotische ander. Dit ontologisch enigma kan niet tot een ethische alteriteit gereduceerd worden. Door een erotisch enigma te onderkennen, is Levinas in dit boek wel in staat een genuanceerde beschrijving te geven van de eros.

Ten tweede vraagt de levinassiaanse ethiek, bepaald als traumatische uitlevering aan de ander, om een begrenzing. Deze begrenzing kan ook - en pas volwaardig - door de eros gebeuren. In de eros heeft de ethische gave geen betrekking meer op 'de eerste de beste', maar wordt ze beperkt tot deze unieke ander. Dat betekent evenwel niet dat de eros zelf zonder risico is. Levinas stelt dat de erotische relatie wezenlijk ambigu is, waardoor de eros steeds in een van zijn extremiteiten kan perverteren. Hij onderkent dit gevaar, maar dreigt het van zijn angel te ontdoen door een ethische interpretatie te geven van de eros, meer bepaald van de vruchtbaarheid. Wil men recht doen aan het wezen van de eros als intrinsiek ambigu, dan moet men zijn risicovolle karakter onderkennen.

De filosofie van de liefde bestaat erin de ongrijpbaarheid van de geliefde ander te onderkennen. Verlangt men greep te krijgen op het enigmatische karakter van de geliefde ander, dan dreigt de eros om te keren in sadisme of masochisme. De filosofie als wijsheid van de liefde vraagt de erkenning van de eenzaamheid van het bestaan.


* Plaats: Aula/Congresgebouw, Comeniuslaan 2, Nijmegen
* Titel proefschrift: Van passiviteit naar passie: eros en lichamelijkheid in het werk van Emmanuel Levinas
* Promotor: dhr. prof. dr. Ph. Van Haute

* Woonplaats: Nijmegen

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie