Onderwerpen Metalektro Profiel nummer 5, mei 1999

Vereniging FME-CWM

Metalektro Profiel nummer 5, mei 1999

reportage

* BTB gewaardeerd binnen en buiten de vliegtuigindustrie Van den Berg's Technische Bedrijven bv (BTB) is onder meer toeleverancier van speciaalgereedschappen aan de grote namen in de vliegtuigindustrie. Binnen deze branche heeft BTB een ijzersterk imago opgebouwd. Maar ook buiten de luchtvaart geniet het bedrijf groot vertrouwen bij onder meer Philips, Van Doorne's Transmissies en Van Leer Closure Systems.

bedrijfsprofiel

* 'Laser allang geen noviteit meer'
De CMF Group in het Limburgse Heijen. Samen met een Duits bedrijf is het de enige onderneming ter wereld met een tweekoppige draak op de werkvloer. Niet van vlees en bloed, maar wel een vuurspuwende; de geavanceerde lasermachine Trumatic HSL 2502 Nd:YAG. Uitgerust met twee snijkoppen is de laserdraak goed voor 1320 gaatjes per minuut. Directeur Toon Janssen: ''De snelheid is nog niet eens zo bijzonder. De hoge nauwkeurigheid die de machine bereikt, is haast ongelooflijk. Bij de hoogste snelheden blijven snijafwijkingen beperkt tot 0,1 mm. Bij lagere snelheden blijven die zelfs beperkt tot 0,05 mm.''

economie

* Outsourcing: de nieuwe trend
FME-CWM heeft een raamovereenkomst gesloten met Dun & Bradstreet in Rotterdam. Lidbedrijven krijgen vijftien procent korting op de diensten die het Amerikaanse bedrijf aanbiedt. Eén daarvan is het zogenoemde outsourcen, het uitbesteden van debiteurenbeheer. Het is een dienst waarvan steeds meer bedrijven in Nederland gebruik maken

kenniscentra in bedrijf

* Deskundigheid leidt niet automatisch tot commerciële successen Het TNO Fysisch en Elektronisch Laboratorium (FEL) in Den Haag wordt overal ter wereld gezien als één van de koplopers op het gebied van geminiaturiseerde microgolf technologie. Toch heeft deze erkenning met name in de satelliettelecommunicatie nog niet tot grote commerciële successen geleid. "Dat gaat veranderen", stelt Commercial Manager Aerospace Ronald Opdenberg. "Wij zijn bezig met een inhaalslag."

technologie

* Nieuw thermisch spuitproces over drie jaar een feit De metaalverwerkende industrie zoekt voortdurend naar mogelijkheden het rendement, de levensduur en de betrouwbaarheid van constructies en installaties naar een hoger niveau te tillen. Een nieuw thermisch spuitproces, met de naam High Velocity Oxygen Fuel (HVOF), zou uitkomst kunnen bieden. Zo zou de levensduur hiermee sterk kunnen worden verbeterd. Vooralsnog doet zich een probleem voor. De reproduceerbaarheid voor kritische toepassingen is nog onvoldoende.

technologie

* TU Delft heeft een neus voor booglassen Aan lasverbindingen worden in het algemeen zeer hoge kwaliteitseisen gesteld. De Technische Universiteit Delft heeft een lassensor ontwikkeld, die het mogelijk maakt de neus letterlijk in de lasboog te kunnen steken om een perfecte doorlassing bij booglassen te bewaken. Een ontwikkeling die klaar ligt voor industriële toepassingen.

Vereniging

* Methodiek Prince2; goede oplossing voor projectmanagement Projectmanagement vraagt om een gestructureerde, gecoördineerde en efficiënte aanpak. Uit onderzoek is gebleken dat veel projecten sneuvelen door een gebrek hieraan. Daarom kwam het bestuur van de branche Industriële Automatisering van de Vereniging Holland Elektronika (HE/IA) met de vraag of er trainingen konden worden gegeven op dit gebied. Uit verschillende methodes is de methodiek Prince2 eruit gekomen. De trainingen begonnen met een management-overview cursus en werden begeleid door Pink Elephant.

reportage

* Vliegensvlug bagagesysteem verovert luchthavens Luchthavens groeien uit tot kleine steden en passagiers worden veeleisender. Het inchecken van bagage vinden ze al snel tijdrovend en het liefst stappen reizigers zonder kofferzorgen meteen het vliegtuig in. Wachttijden tussen vluchten zijn kort en de afstand die bagage moet afleggen van de ene locatie naar de andere telt vele kilometers. Luchthavens verlangen van een bagagesysteem snelheid, betrouwbaarheid en optimaal gebruik van ruimte. Vanderlande Industrie uit Veghel is de aanbieder van het zogenaamde BAGTRAX©-systeem. In razende vaart sjeest bagage volautomatisch naar de juiste gate. BAGTRAX©, binnenkort ook op Schiphol.

Reportage

* Technisch College scoort op alle fronten Het technisch onderwijs op V(M)BO-niveau heeft zich in de loop der jaren ontpopt tot zorgenkind. Leerlingen en hun ouders kiezen liever voor een andere onderwijsrichting, wat zich inmiddels heeft vertaald in een dramatische daling van het aantal leerlingen. En als leerlingen daar al voor kiezen, dan blijkt het vaak moeilijk om ze ook daadwerkelijk vast te houden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de directe inzetbaarheid van de afgestudeerde leerlingen, waar het bedrijfsleven bepaald geen goed gevoel bij heeft. Maar er zijn ook hoopgevende geluiden. Neem nou het project Technisch College, waarin sociale partners in de metalektro-industrie sinds 1996 hun krachten bundelen. Daar is men erin geslaagd de instroom te verbeteren en is de uitval tot een minimum beperkt gebleven.

bedrijfsprofiel

* 'In Nederland staat een boete op rijden met gas' Vialle in Eindhoven heeft zich gericht op de markt voor alternatieve brandstofsystemen en levert aan grote automobielfabrikanten. Directeur Hans Bruinsma was onlangs mee met de handelsmissie van Economische Zaken naar China, een land waarmee het bedrijf al zaken deed. ''De Chinese overheid gaat de vervuiling in de steden, die voor 70 procent door het verkeer wordt veroorzaakt, aanpakken en heeft bepaald dat een groot deel van de voertuigen op LPG moet gaan rijden. Dat is uniek in de wereld. Zeker het Nederlandse beleid is bepaald halfslachtig.''

reportage

* Opleiding metaalkunde vecht voor voortbestaan De enige opleiding metaalkunde in Nederland staat op de wip. Slechts twee leerlingen hebben zich aangemeld voor het nieuwe schooljaar metaalkunde aan het ROC Zadkine College in Rotterdam. Een afspiegeling van de schrijnende situatie op de Nederlandse arbeidsmarkt, waar technisch personeel nauwelijks te vinden is. Ook de technische opleidingen zijn nog steeds niet populair, alle pogingen ten spijt. Een kijkje achter de schermen van de kleinste opleiding van het ROC Zadkine College die - als er niet meer aanmeldingen binnenkomen - moet worden opgedoekt.

* De rubriek FME-CWM Nieuws bevat actuele informatie van de Vereniging FME-CWM en de 150 aangesloten brancheverenigingen, platforms en secretariaten.

profiel

* De rubriek ProfielStaaltjes geeft ruimte aan actuele informatie van de circa 2.500 ondernemingen die bij de Vereniging FME-CWM zijn aangesloten.

On-line bestelformulier: Bestel deze Metalektro Profiel.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)