Hoorn zet proef verruiming openingstijden horeca voort

Datum nieuwsfeit: 25-05-1999

Openingstijden horeca

VERRUIMING OPENINGSTIJDEN HORECA
Hoorn zet proef voort

De burgemeester van Hoorn heeft ingestemd met een verlenging van de proef tot verruiming van de openingstijden van horecagelegenheden. De verlenging geldt voor de periode van 1 mei 1999 tot en met 31 december 1999 voor de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag.

De horecaondernemer kan zelf bepalen of hij meedoet aan de verlengde proef. Dit gebeurt op basis van een convenant, ondertekend door de ondernemer, politie en de burgemeester. Alle partijen verbinden zich hierdoor aan een aantal afspraken die in dit convenant zijn vastgelegd.

Wat betekent dit?
De deelnemende cafis kunnen vrije sluitingstijden hanteren. Vanaf 02.00 uur mogen geen nieuwe bezoekers meer worden toegelaten, maar bezoekers die al binnen waren, mogen blijven totdat de ondernemer aangeeft zijn zaak te willen sluiten. Ook voor enkele eetzaken geldt een verlenging van de openingstijden van 24.00 uur tot 02.00 uur. Vanaf 02.00 uur dienen deze zaken gesloten te zijn en mogen geen klanten meer in de zaak aanwezig zijn.

Voorkom overlast
Doel van de proef is beperking van de overlast. De eerste proefperiode is te kort gebleken om goed te kunnen vaststellen of dit doel in voldoende mate wordt bereikt. De burgemeester heeft op grond hiervan besloten de proef te verlengen tot 31 december 1999. Het gedrag van de bezoekers is mede bepalend voor het al dan niet voortzetten van de verruim-de openingstijden na 31 december 1999. Aan de bezoekers is daarom het verzoek om:

7 mee te werken als het horecapersoneel hun vraagt het terras te verlaten (het terras dient te zijn opgeruimd om 02.00 uur, dus zo'n verzoek valt vanaf ongeveer 01.30 uur te verwachten;

7 wanneer zo'n 02.00 uur nog niet naar huis willen, op dit tijdstip in een horecagelegen-heid te zijn die aan de proef deelneemt;

7 gebruik te maken van het toilet voordat ze de horecagelegenheid verlaten; urineren op straat is strafbaar;

7 geen al dan niet gevulde glazen mee te nemen buiten het etablissement;

7 op het tijdstip dat ze naar huis gaan rustig te vertrekken en rustig de weg naar huis af te leggen, zodat geen lawaai op straat ontstaat langs de uitvalsroutes vanuit de binnenstad;

7 af te zien van geweld en het aanrichten van vernielingen;

7 mee te werken aan het slagen van de proef.