IBM en Nintendo ontwikkelen nieuwe generatie spelcomputers

Datum nieuwsfeit: 26-05-1999
IBM Nederland

IBM en Nintendo ontwikkelen de nieuwste generatie spelcomputers

Met het sluiten van een overeenkomst ter waarde van 1 miljard dollar met Nintendo zet IBM een belangrijke stap in de Pervasive Computing-strategie. Het contract omvat de ontwikkeling van de nieuwste generatie Nintendo-spelcomputers onder de codenaam Dolphin. De overeenkomst versterkt IBM's streven om zijn nieuwste kopertechnologie in te zetten voor bijvoorbeeld consumentenelektronica. IBM ondersteunt Nitendo daarnaast met expertise en productiefaciliteiten.

De nieuwste Nintendo-console maakt gebruik van een speciaal ontwikkelde IBM-processor, de zogeheten Gekko. Deze processor stoelt eveneens op kopertechnologie en bouwt voort op de Power PC-microprocessoren. De Gekko draait op een kloksnelheid van 400 MHz en beschikt over extra geheugen plus een uiterst efficiënte gegevensuitwisseling met de grafische circuits van de Nintendo.

De markt voor spelcomputers kent overigens een felle concurrentie. Zo annonceerde Sony onlangs een nieuwe Emotion Engine-processor van 128 bits en 300 MHz die is ontworpen door MIPS Technologies Inc. Deze processor wordt gebouwd in een joint venture met Toshiba en is bedoeld voor de nieuwste PlayStation. Sony wil evenals Nintendo het nieuwe model nog vóór het najaar van 2000 op de markt brengen. Overigens maakt de huidige generatie Nintendo's eveneens gebruik van MIPS-processortechnologie.

Meer informatie vindt u op
www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2254921,00.html

IBM CorporationIBM Nederland HomepageOrderContactPrivacyLegal