Coca-Cola Company optimaliseert logistiek met SAP R/3

Datum nieuwsfeit: 26-05-1999
The Coca-Cola Company optimaliseert de logistieke keten met SAP R/3-implementatie

Frisdrankonderneming voert een van de grootste SAP R/3 roll-outs ter wereld uit binnen de afgesproken tijd en voor minder dan het begrote bedrag

's Hertogenbosch, 26 mei 1999 - The Coca-Cola Company, de grootste producent van frisdranken ter wereld, heeft de eerste fase voltooid van een van de meest omvangrijke wereldwijde implementaties van SAP R/3. De eerste fase betreft de installatie van systemen voor financiën, productie, inkoop, projectmanagement en human resources in het hoofdkantoor van de onderneming in Atlanta en in vijf Europese landen. Met de inzet van SAP R/3 verbetert The Coca-Cola Company de functionaliteit van haar bedrijfsbrede informatie- en technologie infrastructuur aanzienlijk.

SAP R/3: snellere, betere besluitvorming en lagere operationele kosten SAP R/3 is de basis van de bedrijfsbrede automatisering bij The Coca-Cola Company. Medewerkers krijgen met dit systeem toegang tot identieke, actuele gegevens, zodat zij sneller kunnen reageren op veranderingen en beter geïnformeerd besluiten kunnen nemen. Door het systeem kan Coca-Cola aanzienlijke voordelen behalen, zoals consistente managementrapportages vanuit verschillende divisies; een duidelijker jaarrekening/jaarafsluiting wereldwijd en lokaal; de mogelijkheid om op wereldwijde schaal in te kopen en de kostenberekening binnen de gehele organisatie te stroomlijnen; een beter leverancierbeheer; helder inzicht in de wereldwijde financiële gegevens; en, tot slot, een betere onderhandelingspositie doordat de analyse van inkoop- en verkoopoperaties verbeterd wordt.

"Een belangrijk voordeel van het inzetten van een standaard raamwerk (template) is dat we een gemeenschappelijk referentiekader krijgen voor onze klanten, leveranciers en medewerkers," legt Jack Bergstrand van The Coca-Cola Company uit. "Hierdoor zullen we onze trainingsinvesteringen sneller terugverdienen en zal de leercurve aanzienlijk sneller verlopen."

In het hoofdkantoor in Atlanta, gebruikt Coca-Cola onder meer de SAP-applicaties Financials, Controlling, Profit Center Accounting, Planning and Budgetting, Project Systems voor kapitaalgoederen, Procurement, inclusief de component Internet-inkoop (B2B Procurement), SAP Employee Self Service en Travel & Expense Management.

De Europese vestigingen gebruiken dezelfde applicaties als het hoofdkantoor in Atlanta, plus een component voor het beheer van de marketingkosten, die onderdeel uitmaakt van Project Systems, en tevens gebruiken zij een module voor workflow gecombineerd met Procurement en Travel & Expense Management. Voor de productie heeft Coca Cola de volgende componenten geïmplementeerd: Materials Management, Inventory Management, Production Planning, Production Planning for Process Industries, Sales & Distribution, Plant Maintenance & Quality Management, Financials, Controlling, Project Systems en Asset Management.

Wereldwijde samenwerking
Vijf onafhankelijke projectteams in de Verenigde Staten, België en Ierland hebben één systeem (template) ontwikkeld om van daaruit de SAP-oplossing binnen Coca-Cola in productie te kunnen nemen. Dit is gebeurd volgens het TeamSAP-concept, waarin projectleden van Coca-Cola samenwerkten met SAP-ontwikkelaars, een SAP-implementatieteam en consultants van Ernst & Young. Het team gebruikte de AcceleratedSAP-methodologie als leidraad om het implementatieproces te stroomlijnen.

Het Coca-Cola systeem draait 24 uur per etmaal en zeven dagen per week, voornamelijk op IBM RS/6000 servers. Momenteel ondersteunt het systeem meer dan 1.000 gebruikers tegelijkertijd en in deze fase kunnen er in totaal
5.000 medewerkers gebruik van maken.

Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfsbrede zakelijke software. De software en diensten van SAP maken van een organisatie een geïntegreerd geheel dat alle bedrijfsonderdelen bestrijkt, van de financiële administratie en de personeelsafdeling tot de productie, verkoop en distributie. Deze integratie maakt het voor bedrijven mogelijk hun ketens te optimaliseren, de banden met hun klanten te versterken en betere beleidsbeslissingen te nemen om zo een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het in 1972 opgerichte SAP is gevestigd in het Duitse Walldorf. Meer informatie over SAP kunt u vinden via Internet: www.sap.com/.

Dit bericht en andere persberichten zijn te vinden op: www.sap.com/netherlands/pers/.

Voor meer informatie:
SAP Nederland B.V., Karin Venverloo, telefoon: 073 - 64 57 537, e-mail: karin.venverloo@sap-ag.de of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Judy van Kamperdijk,
telefoon: 023 - 56 28 208, e-mail: (judyvk@monogram.nl)