Roos en tulp favoriet in Zwitserland

Datum nieuwsfeit: 26-05-1999
TuinbouwNet

Roos en tulp favoriet in Zwitserland

Bijna zestig procent van de Zwitserse huishoudens kocht in 1998 wel eens snijbloemen. Vooral monobossen (bos met één soort bloemen) met rozen en tulpen waren vorig jaar in trek. Het aandeel van de monobossen in de bestedingen groeide in 1998 met twee procent vergeleken met het jaar daarvoor. Dit blijkt uit marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT), dat op initiatief van het Bloemenbureau Holland (BBH) werd uitgevoerd.

Hoewel de Zwitsers in 1998 meer geld uitgaven aan monobossen, liepen de totale bestedingen aan bloemkwekerijproducten licht terug (twee procent) vergeleken met het jaar daarvoor. Per huishouden werd in 1998 minder geld besteed aan gemengde boeketten en kamerplanten. De Zwitsers kochtten vorig jaar vooral minder bloemen en planten om cadeau te doen. De aankopen voor eigen gebruik bleven op peil.

Het aandeel van de monobossen is in 1998 uitgekomen op 43 procent van de totale Zwitserse huishoudelijke bestedingen. De gemengde boeketten staan nog op de eerste plaats met 44 procent, maar de monobossen winnen de laatste jaren steeds meer terrein. Bij de kamerplanten zien we ook een verschuiving van de aankopen in Zwitserland. Hier winnen de bloeiende planten marktaandeel ten koste van de groene planten. De favorieten onder de bloeiende planten in Zwitserland zijn: azalea, primula, begonia en potorchidee.

De winkelketens Migros en Coop hadden in 1998 tezamen de helft van de markt van snijbloemen in handen in Zwitserland. Bij kamerplanten was hun gezamenlijk aandeel in de consumentenbestedingen zelfs groter dan zestig procent. Vorig jaar won Coop terrein en moest Migros marktaandeel inleveren. Dit ging zowel bij snijbloemen als bij kamerplanten op. De bloemisten in Zwitserland wisten hun positie in 1998 redelijk te consolideren.

Het rapport 'Consumentenaankopen bloemen en planten Zwitserland' (PT 99-18) is voor kwekers en handelaren gratis op te vragen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 070-3041296.