IBM kondigt toolset aan voor Pervasive Computing

Datum nieuwsfeit: 26-05-1999

IBM kondigt toolset aan voor Pervasive Computing

Ontwikkelaars kunnen met nieuwe toolset Java-applicaties bouwen voor ‘embedded systems’

Amsterdam, 26 mei 1999 – IBM introduceert de bètaversie van een nieuwe toolset voor de ontwikkeling van applicaties voor ‘embedded systems’. Deze toolset, genaamd VisualAge for Embedded Systems - Java Technology Edition, is onderdeel van het nieuwe productaanbod van IBM voor Pervasive Computing. Het product wordt officieel op de markt gebracht in het vierde kwartaal van 1999.

Pervasive Computing is een verzamelnaam voor alle nieuwe technologie en producten waarmee computers, netwerken en telecommunicatie-apparatuur draadloos aan elkaar kunnen worden geknoopt en gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Met name de groei van Internettoepassingen en de opkomst van het elektronisch zakendoen stimuleren de vraag naar deze technologie. Volgens IDC zal de wereldmarkt voor informatieverwerkende apparaten tussen 1998 en 2002 jaarlijks met (samengesteld) 76% groeien.

Met de nieuwe toolset kunnen versneld applicaties worden ontwikkeld waarmee kleine, intelligente apparaten via het Internet kunnen worden aangesloten op computers op iedere willekeurige locatie (back-end systemen). De snelheid is te danken aan het feit dat de toolset gebruik maakt van Java-technologie en standaard softwarecomponenten. Daardoor zijn de ontwikkelkosten van nieuwe applicaties minimaal en kunnen de applicaties sneller op de markt worden gebracht. Voorheen was dit een uiterst traag en kostbaar proces omdat voor elk specifiek apparaat een aparte applicatie moet worden ontwikkeld.

De toolset is zo ontworpen dat de applicaties die je ermee kunt bouwen in vrijwel niets onderdoen voor krachtige bedrijfssoftware. Bovendien vergen zij slechts één megabyte aan opslagruimte.

Bart Fehmers, directeur Software bij IBM Nederland: "IBM voorziet een toekomst waarin een miljoen e-business-bedrijven en een miljard gebruikers via een biljoen apparaten met elkaar in verbinding staan. Wij noemen deze ontwikkeling ‘pervasive computing’. Onze toolset zal deze trend versnellen. Voor gebruikers van ‘embedded systems’ van IBM betekent deze aankondiging dat zij de reikwijdte van hun producten kunnen vergroten tot de wereld van ‘pervasive computing’."

IBM

IBM is 's werelds grootste IT-onderneming met 80 jaar ervaring op het gebied van bedrijfsinnovatie. Met een productaanbod bestaande uit applicaties, middleware en besturingssystemen voor de meest uiteenlopende computerplatforms, reikt IBM Software haar klanten alle middelen aan om in dit nieuwe tijdperk van elektronisch zakendoen mee voorop te lopen.

Internet-gebruikers kunnen ook voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is www.ibm.com. Meer informatie over deze aankondiging is te vinden op www.ibm.com/embedded/. Visual Age for Embedded Systems maakt deel uit van IBM’s VisualAge familie van applicatie-ontwikkeling omgevingen. Meer informatie over IBM’s applicatie-ontwikkeling tools is te vinden op www.software.ibm.com/ad/.

Namens IBM:

BRODEUR Schoep & Van der Toorn

Ellen Janssen

(ellen.janssen@svdt.nl)

Achtergond bij persbericht

Ontwikkelaars krijgen met VisualAge for Embedded Systems, Java Technology Edition een end-to-end oplossing waarmee zij applicaties kunnen ontwikkelen voor de meest uiteenlopende apparatuur, bijvoorbeeld mobiele telefoons, werkstations, afdelingsservers en mainframes. VisualAge for Embedded Systems biedt ontwikkelaars onder meer de volgende voordelen:
* speciale bibliotheken en ‘virtual machine’-technologie ter ondersteuning van een groot aantal ‘embedded systems’,
* herbruikbare componenten waarmee verbindingen tot stand kunnen worden gebracht tussen apparaten en back-end bedrijfssystemen,
* tools en een infrastructuur waarmee componenten op meerdere platforms kunnen worden ontwikkeld,
* functionaliteit voor het bouwen van Java run-time componenten die slechts 27 kilobyte aan opslagruimte vergen – minder dan doorgaans nodig is voor huishoudelijke apparatuur,
* een krachtige, veelzijdige ontwikkelomgeving die voldoet aan de hoge eisen van ontwikkelaars van ‘embedded systems’,
* IBM’s langjarige ervaring (15 jaar) in het bouwen van commerciële ‘embedded systems’ op basis van ‘virtual machines’.

Beschikbaarheid en platforms

VisualAge for Embedded Systems, Java Technology Edition, zal in eerste instantie beschikbaar komen voor Intel x86, MIPS, PowerPC en ARM7100. De bètaversie van VisualAge for Embedded Systems kan nu worden gedownload van www.ibm.com/embedded. U ontvangt dan een bètaversie van de run-time ‘virtual machine’ en libraries voor een beperkt aantal platforms. Het product wordt officieel op de markt gebracht in het vierde kwartaal van 1999.