Chemische industrie nieuwe impuls aan verantwoord ondernemen

Datum nieuwsfeit: 26-05-1999

Leidschendam, 26 mei 1999

Chemische industrie geeft nieuwe impuls aan verantwoord ondernemen ICI HOLLAND WINT EERSTE RESPONSIBLE CARE-PRIJS CHEMISCHE INDUSTRIE

ICI Holland BV heeft de eerste Responsible Care prijs van de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) gewonnen. Dat is vandaag bekend gemaakt tijdens de tijdens de jaarvergadering van de VNCI in Rotterdam. De prijs is door drs. J. Pronk, minister van VROM overhandigd aan ir. E. Barents, algemeen directeur van ICI Holland. ICI wint de prijs voor een project waarbij in één oogopslag duidelijk wordt welke milieudruk het bedrijf veroorzaakt en welke verbeteringen zijn gerealiseerd. Aan de hand van milieuindicatoren slaagt ICI erin de verschillende emissies en afvalstromen te vertalen naar internationale milieuthema's zoals broeikaseffect, verzuring, gezondheidseffecten en smogvorming. Daarmee heeft ICI een doelgericht instrument in handen om gericht en vooral efficiënt aan milieuverbeteringen te werken en om op heldere wijze met de omwonenden over deze thema's te praten, beide belangrijke onderwerpen in het Responsible Care-programma.

Belangrijke overweging bij de toekenning van de prijs is geweest dat ICI het initiatief heeft genomen om de kennis over dit onderwerp te delen met de overheid en anderen binnen de chemische industrie. Dit heeft inmiddels geleid tot een samenwerking waarbij wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een gezamenlijke handleiding die geschikt is voor de totale chemische industrie. Het ministerie van VROM overweegt zelfs uitbreiding naar andere industrie-sectoren. De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie heeft de prijs ingesteld om haar leden extra te stimuleren om de resultaten van het Responsible Care-programma te verbeteren. Bij de introductie noemde VNCI-voorzitter ir. R.M.J. van der Meer deze prijs een impuls om scherp te blijven en de prestaties op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid voortdurend te verbeteren. De inzendingen zijn beoordeeld door een onafhankelijke jury die, onder voorzitterschap van dr. P. Winsemius, bestaat uit vertegenwoordigers van overheid, milieubeweging en chemische bedrijven. De inzendingen worden beoordeeld op hun uitzonderlijke prestatie en de inspirerende werking voor andere bedrijven.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties