Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau

Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS Follow nieuwsbank on Twitter Nieuwsbank B.V. on LinkedIn

ANWB/BOVAG koerslijst: 25 jaar richtprijs gebruikte auto

Datum nieuwsfeit: 27-05-1999
Dit is een authentiek persbericht Bron: Razende Robot Reporter
Printversie Printversie
Zoek soortgelijke berichten Zoek soortgelijke berichten

Bookmark and Share

Scroll de pagina (druk op een toets of muisknop om het scrollen te stoppen)

BOVAG persbericht

Bron: Persberichten
Datum: 27-5-1999

ANWB/BOVAG koerslijst geeft al 25 jaar richtprijzen voor gebruikte auto's

Al 25 jaar lang geeft de ANWB/BOVAG Koerslijst richtprijzen voor gebruikte personenauto's. Dit jubileum vieren ANWB en BOVAG met gepaste trots, want in deze kwart eeuw heeft de uitgave een fraaie ontwikkeling doorgemaakt. En, wat veel belangrijker is, miljoenen autokopers en vele tienduizenden autoverkopers hebben met deze uitgave een handige richtlijn gekregen bij het vaststellen van een aan- of verkoopprijs.
Kort na de zilveren jubileum-uitgave zullen de prijzen in de koerslijst zelfs geheel zijn gebaseerd op de gegevens uit de centrale databank van het Auto Taxatie Systeem (ATS), waarmee de benadering van de gemiddelde inruil- en verkoopprijzen nog verder wordt verfijnd.

In het begin van de jaren zeventig gaven zowel ANWB als BOVAG al ieder eigen boekjes met richtprijzen uit. Dat was nog niet ideaal omdat er logischerwijs ook verschillen tussen de noteringen in beide boekwerkjes voorkwamen.

ANWB en BOVAG, die reeds decennia lang op veel terreinen een vruchtbare relatie onderhouden, waren toen al een samenwerking aangegaan in de beslechting van geschillen tussen klant en verkoper als de auto was verkocht met een BOVAG-garantiebewijs. Deze samenwerking is nog steeds actueel waar het gaat om geschillen over auto's die voorzien zijn van de BOVAG Garantiepas en reparaties en onderhoud verricht door bedrijven die zijn aangesloten bij BOVAG. Destijds al ging men toen ook op het gebied van autoprijzen een samenwerking aan. En dat leidde tot de gemeenschappelijke ANWB/BOVAG Koerslijst. Aanvankelijk met een verschijningsfrequentie van vier maal per jaar en met alleen verkooprichtprijzen erin. Inmiddels uitgegroeid tot een meer dan 700 pagina's tellend naslagwerk dat maar liefst zes keer per jaar verschijnt en waar vrijwel alle in Nederland bekende autotypen van de laatste zeven jaar in voorkomen. De verkooprichtprijs en de inruilrichtprijs worden nu opgegeven. En ook de cilinderinhoud, het vermogen , het gewicht, de laatste nieuwprijs en het brandstofverbruik staan per autotype vermeld. In afzonderlijke hoofdstukken worden rekencorrecties gegeven voor auto's die van het gemiddelde afwijken. Diverse adreslijsten, motorrijtuigenbelasting- en BTW-tabellen, kentekenseries, leveringsvoorwaarden en garantiebepalingen completeren het geheel.

De komende verbetering van de koerslijst, een koppeling met het Auto Taxatie Systeem (ATS), zal de opgegeven richtprijzen nog verder verfijnen. Autobedrijven, die zijn aangesloten op dit systeem, brengen namelijk niet alleen hun showroomverkoopprijzen in dit voor heel Nederland centrale computersysteem, maar berekenen met deze voorziening ook de inruilprijzen van hen ter inruil aangeboden personenauto's. Tot nu toe werden alle prijzen gebaseerd op enquetes onder autobedrijven.

De ANWB/BOVAG Koerslijst wordt gebruikt door in- en verkopers van autobedrijven en gebruikte autokopers, en ook door banken, verzekeraars, expertisebureaus, gemeenten en sociale uitkeringsinstanties. Opzet en brede toepassing hebben er toe geleid dat de ANWB/BOVAG Koerslijst het standaardwerk in Nederland op dit gebied is geworden.

Bedrijven abonneren zich op de uitgave via de BOVAG Belangengemeenschap in Bunnik, losse exemplaren zijn, tegen betaling van f 18,50 incl. BTW,verkrijgbaar op alle ANWB-kantoren.

Fotobijschrift:
Hoofddirecteur mr. Paul Nouwen van ANWB en bondsvoorzitter John Hoekzema van BOVAG tonen met trots de zilveren jubileumuitgave van de 25-jarige ANWB/BOVAG Koerslijst met daarin de allerlaatste inruil- en verkooprichtprijzen voor gebruikte personenauto's.

Bookmark and Share

Dit is een bericht uit het Nieuwsbank persberichtenarchief. Gegevens in dit bericht kunnen verouderd zijn. Overname is toegestaan onder voorwaarden. Eventueel in dit bericht vermelde (e-mail) adressen en telefoonnummers zijn uitsluitend bedoeld voor journalisten.

// zoek soortgelijke berichten // Vindplaats van dit bericht // Printversie

Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie