Veel werknemers houden ook na werk RSI-klachten

Nr. 99/92
27 mei 1999

Veel werknemers houden ook na werk RSI-klachten

Ongeveer vier van de tien onderzochte werknemers bij financiële instellingen en architectenbureaus hebben last van Repetitive Strain Injuries (RSI). Bij één op de vijf werknemers houden die klachten ook na het werk aan.
Vandaag start een voorlichtingscampagne over RSI die is gericht op alle beeldschermwerkers.

Staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft dit bekendgemaakt tijdens een discussiebijeenkomst over RSI. Ook heeft hij een rapport van de Arbeidsinspectie over de ernst en aard van RSI-klachten bij beeldschermwerk aangeboden aan de Tweede Kamer.

In ons land werken 2,6 miljoen mensen achter een beeldscherm. Uit onderzoek van de Arbeidsinspectie bleek vorig jaar dat meer dan de helft van de ondervraagde beeldschermwerkers in meerdere of mindere mate RSI-klachten heeft. Hierbij gaat het om klachten aan nek, schouders, armen, handen en vingers.

Het vandaag verschenen onderzoek heeft onder meer inzicht opgeleverd in de ernst en de aard van RSI-klachten bij beeldschermwerk. Het onderzoek heeft betrekking op 1668 werknemers bij financiële instellingen en architectenbureaus.

Uit het onderzoek blijkt dat één op de vijf beeldschermwerkers in de onderzochte sectoren ook buiten het werk last houdt van RSI-klachten. Veel mensen hebben in verband met deze klachten een arts bezocht. Klachten aan nek of schouders komen in beide sectoren het meest voor. Werknemers bij architectenbureaus hebben ook veel klachten aan handen of polsen, hetgeen wellicht wordt veroorzaakt door het werken met tekenprogramma.s.
Overigens zijn de nu onderzochte groepen beeldschermwerkers waarschijnlijk niet representatief voor alle beeldschermwerkers in Nederland.

De vandaag gestarte voorlichtingscampagne richt zich op alle beeldschermwerkers. Voor de campagne is een CD-Rom ontwikkeld waarop in de vorm van een tekenfilm wordt uitgelegd wat de gevaren van RSI zijn en welke maatregelen genomen kunnen worden om RSI te voorkomen. Door middel van een CD-Rom kunnen de betrokken werknemers het meest direct worden bereikt.

Verder is er een folder met tips voor eventuele aanpassing van het werk en de werkplek, eveneens met het doel RSI-klachten tegen te gaan. Enkele belangrijke tips zijn: doe na een uur beeldschermwerk tien minuten iets anders en zorg voor een goede hoogte van bureau en stoel.
Samen met de FENIT, de brancheorganisatie van de IT-sector, is een folder over RSI ontwikkeld die via de winkels zal worden verspreid onder kopers van nieuwe computers.
Tot slot is er een poster die de campagne ondersteunt.

De komende weken worden 50.000 bedrijven, alsmede huisartsen, verzekeringsartsen, bedrijfsartsen en GG & GD-artsen aangeschreven met informatie over de campagne. Het voorlichtingsmateriaal kan met een eveneens toegezonden antwoordkaart worden besteld. De CD-Rom staat vanaf vandaag ook op Internet. Het Internetadres is: www.stoprsi.nl.

27 mei 99 13:34