Siemens presenteert analoge AS-interface-modules

A&D CD 1298.202

Den Haag, donderdag 27 mei 1999

Siemens presenteert analoge AS-interface-modules

AS-interface heeft inmiddels zijn plaats bewezen als een eenvoudig en voordelig bussysteem voor overdracht van binaire signalen op de werkvloer. Siemens presenteert als aanvulling op de gebruikersmodules voor digitale signalen nu de modules voor het aansluiten van analoge signalen. In de module vindt de omvorming plaats van het analoge signaal in een binaire code. Hierdoor kan het bussysteem met zijn beproefde, storingsbestendige digitale signalen ook analoge informatie overdragen, bijvoorbeeld over druk of temperatuur. Op deze analoge modules kan men meetwaarde-omvormers, scheidingsversterkers of vermogensomvormers aansluiten. Op die manier kan men bijvoorbeeld heel nauwkeurig de vulstand of het niveau bepalen in een vloeistofvat, silo of opslagtank. Gecombineerd met een programma van een Simatic PLC-controller kan men nu ook moeilijk meetbare applicaties realiseren. Een bijkomend voordeel van de nieuwe analoge module is de hoge beschermingsklasse IP 67. Hiermee is het gebruik in een ruwe industriële omgeving geen enkel probleem.

Kenmerkend voor de nieuwe module is het gemakkelijke aansluiten en de eenvoudige montage. Door toepassing van de doordringingstechniek kan men het afisoleren en vastschroeven van de AS-interface-buskabel achterwege laten. De module wordt met één schroefverbinding vastgezet. Met het bevestigen van de module prikt men automatisch de aansluiting op de aders van de buskabel. De montage is nog verder vereenvoudigd door toepassing van een standaard boorsjabloon en door kleurmarkering in de montageplaat. De sensoren en actuatoren sluit men rechtstreeks aan met M 12-stekers.

De analoge module heeft een eenvoudige adressering, die men instelt met een adresseringsaansluiting op het standaard adresseringsapparaat van AS-interface. De modules hebben een voorinstelling voor de aan te sluiten signalen, die voorziet in 95% van de applicaties. Voor de resterende gevallen kan men de module, respectievelijk het analoge kanaal, afhankelijk van de applicatie programmeren. De in- en uitgangen zijn potentiaalvrij. Hiermee voorkomt men dat er bij het doorlussen van de aansluitingen een potentiaalverschil ontstaat. De AS-interface analoge modules zijn compatibel met de Simatic S5- en de S7-getalformaten. Op geïntegreerde typeplaatjes kan men de desbetreffende aanduiding vermelden. De werking van de analoge module wordt aangegeven door twee goed zichtbare LED's.

De verschillende uitvoeringen van de analoge modules onderscheiden zich van elkaar door mechanische coderingsschakelaars. Hierdoor is een verwisseling van de diverse typen uitgesloten. De beschermingsklasse IP 67 is gewaarborgd door een ingebouwde afdichtingsplaat en de uitvoering van de interface van de platte buskabel. Men heeft hierbij voor de afdichting geen extra opvulmateriaal nodig. Dit bespaart montagetijd en gewicht en is bovendien milieuvriendelijk.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, A.I.M. Braakman tel. (070) 333 3275

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325