Politiebericht Duin- en Bollenstreek Zuid

Persberichten 20-05-1999 t/m 27-05-1999
Oegstgeest

Ongeval met gewonden.
Op donderdag 20 mei 1999, omstreeks 13.45 uur, ontstond er een file op de westelijke afrit van Rijksweg A44 te Oegstgeest, i.v.m. wegwerkzaamheden aan o.a. de Tjalmaweg. Een 28-jarige autobestuurder uit Rotterdam, die de vanuit de richting Amsterdam de afrit op wilde rijden, bemerkte te laat dat er een file was ontstaan en botste achterop de laatste auto van de file. Deze auto werd bestuurd door een 27-jarige man uit De Kwakel. Deze botste vervolgens tegen de voor ham staande auto. De beide bestuurders liepen onbekend nekletsel op en werden met een ambulance voor onderzoek overgebracht naar het LUMC. Hun voertuige werden met een takelwagen afgevoerd.

Snelheidscontrole
Op donderdag 20 mei 1999, werd er door de politie in het belang van de verkeersveiligheid tussen 13.00 en 15.00 uur, een snelheidscontrole gehouden op de Hoofdstraat te Sassenheim. De controle werd gehouden op het gedeelte van de Hoofdstraat, dat sedert begin april 1999, bij de bebouwde kom hoort. De grens van de bebouwde kom is verlegd vanaf de Wasbeeklaan naar de Warmonderweg te Sassenheim. Kennelijk zijn de autobestuurders hier nog niet aan gewend. Tijdens de controle reden er 304 van de 1580 passanten te snel. Dit is ongeveer 20 procent. Er mocht aldaar dus max. 50 km/u gereden worden. De snelste bestuurder reed 101 km/u. De bestuurders zullen binnenkort de acceptgiro van de boete in de bus ontvangen.

Katwijk

Woninginbraak
Op donderdag 20 mei 1999, werd er tussen 09.00 en 20.00 uur ingebroken in een woning aan de Boekhorststraat te Katwijk. Mogelijk was de voordeur van de woning niet met het nachtslot afgesloten, zodat men d.m.v. het zgn. "flipperen" is binnengedrongen. In de woning werden alle kasten en laden doorzocht. Er werd o.a. een fototoestel en wat geld weggenomen. Een onderzoek wordt ingesteld.

Snelheidscontrole
Op donderdag 20 mei 1999, werd er door de politie i.v.m. de verkeersveiligheid tussen 10.00 en 12.15 uur, een snelheidscontrole gehouden op de Herenweg te Warmond. Van de 670 passanten reden er 38 te snel. Dit is iets meer dan 5 procent. Ter plaatse mocht (in de bebouwde kom) max. 50 km/u gereden worden. Van de gecontroleerde automobilisten reed de snelste 79 km/u. Zij krijgen binnenkort de acceptgiro in de bus.

Diefstal personenauto
Tussen donderdag, 20 mei 22.45 uur en vrijdag, 21 mei 07.15 uur is vanaf de Parklaan een blauw-kleurige personenauto, merk Mercedes, type C180, gestolen. Hoe de auto is ontvreemd is niet bekend. De eigenaar heeft aangifte van diefstal gedaan.
Aanhoudingen na vernielingen
In de nacht van vrijdag, 21 op zaterdag, 22 mei (Luilaknacht) heeft de politie vijf minderjarige inwoners uit Sassenheim aangehouden omdat zij in de omgeving van de van Alkemadelaan diverse vernielingen hadden aangericht. Er werd door hen o.a. een lantaarnpaal en een vlaggemast afgebroken. Na verhoor zijn de jongeren heengezonden. Proces-verbaal wordt opgemaakt en een rekening zal volgen.
Auto in brand
Op zaterdag, 22 mei omstreeks 04.15 uur ontdekte de bemanning van een surveillanceauto dat een op de Wilhelminalaan geparkeerde personenauto in brand stond. De gealarmeerde brandweer heeft de brand geblust. De technische recherche heeft een technisch sporenonderzoek verricht aan de geheel uitgebrande auto omdat brandstichting niet uitgesloten wordt.

Negeren stopteken klaarovers
Bij de politie werd melding gemaakt van het feit dat op dinsdagmorgen totaal 14 fietsers het stopteken van de klaarovers hadden genegeerd bij de oversteekplaats bij het gemeentehuis. De politie laat weten hier meer toezicht op te zullen gaan houden en niet zal schromen proces-verbaal uit te schrijven.
Aanrijding met letsel
Op zaterdag, 22 mei omstreeks 19.15 uur vond op de oostelijke rijbaan van rijksweg 44 ter hoogte van de Kaagbrug een aanrijding tussen drie personenauto's plaats. Een van de bestuurders, 'n 43-jarige inwoner uit Rijnsburg bleek onder invloed van alcoholhoudende drank te verkeren en in aangehouden. Bij ademanalyse aan het politiebureau blies de man 925 microgram/l. Zijn rijbewijs is ingevorderd. De vier inzittenden van een van de auto's zijn met nekklachten overgebracht naar het LUMC.
Inbraak in bedrijfspand
In de nacht van 21 op 22 mei is ingebroken in een bedrijf aan de schoolstraat. Nadat een raam was opengebroken werden in het kantoor kasten en laden doorzocht. Een geldkist met een onbekend geldbedrag is buitgemaakt. Van de inbraak is aangifte gedaan bij de politie. De technische recherche stelt een onderzoek in.
Aanhouding potloodventer
De politie heeft op zaterdag, 22 mei omstreeks 11.30 uur een 41-jarige inwoner uit Weesp aangehouden omdat hij die ochtend tegenover twee trimsters voor het schaamtegevoel kwetsende handelingen pleegde. De vrouwen hebben aangifte gedaan van openbare schennis. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt.

Aanvaring
Op zondag, 23 mei omstreeks 12.15 uur vond op de Zijl ter hoogte van het pontje naar de Merenwijk een aanvaring plaats tussen een plezierjachtje uit Heemstede en een veertig ton wegend passagiersschip afkomstig uit Amsterdam. Het passagiersschip raakte het pleziervaartuig aan de achtersteven waarna het vervolgens werd omgeduwd en daarna midscheeps geramd. De opvarenden van het plezierjachtje, een gezin van vier personen afkomstig uit Heemstede, zijn bijtijds van boord kunnen springen waarna zij door passerende schepen in veiligheid werden gebracht. Bij een bewoner woonachtig aan de Zijldijk konden zij bijkomen van het hachelijke avontuur. Na te zijn leeggepompt is het jachtje afgemeerd in een nabijgelegen jachthaven. Een nader onderzoek naar de toedracht wordt ingesteld.

Eenzijdig verkeersongeval met letsel
Op zondag, 23 mei omstreeks 19.00 uur vond op de Warmonderweg nabij het Motel Sassenheim 'n eenzijdig verkeersongeval plaats. Een personenauto, bestuurd door een 73-jarige inwoner uit Sassenheim reed, komende uit de richting van Warmond, in een bocht rechtdoor en raakte hierdoor in een sloot. De bestuurder, die knel kwam te zitten in zijn vooertuig, is door de brandweer uit zijn auto bevrijd. Zwaar gewond is hij per ambulance afgevoerd naar het LUMC. De mogelijkheid wordt niet uitgesloten dat de man achter het stuur onwel is geworden.

Valkenburg

Poging woninginbraak
Omdat er goed hang- en sluitwerk was aangebracht is een inbraak in een woning aan het Duinzicht voorkomen kunnen worden. De bewoner bemerkte op zondag, 23 mei braakschade aan zijn balkondeur. Met behulp van een schroevedraaier is getracht het slot van die deur te forceren. Gelukkig is het dus bij een poging gebleven.
Inbraak bedrijfskantoor
In het Pinksterweekend is ingebroken in een bedrijf aan de Haarlemmerstraatweg. In het kantoor zijn diverse kasten en laden doorzocht en deuren opengebroken. Ook werkkastjes van het personeel zijn opengebroken en doorzocht. Voor zover thans bekend wordt er alleen een onbekend geldbedrag vermist. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Inbraak bedrijf
Tussen zondag, 23 mei 12.00 uur en maandag, 24 mei 07.30 uur is er ingebroken in een bedrijf gelegen aan de v.d. Woudestraat. Door het openwrikken van een raam wist men in het pand te komen. In het pand zijn vele laden en kasten doorzocht. Door de daders is een onbekend bedrag aan geld weggenomen. Via de voordeur heeft men het pand verlaten. De technische recherche stelt een technisch sporenonderzoek in.

POLITIETOEZICHT OP WATER WEER GESTART

De politie is deze maand weer gestart met haar toezichthoudende taken op het water. De agenten houden, net als voorgaande jaren, met name toezicht op snelheidsovertredingen van vaartuigen op de Warmonder Leede, de Kagerplassen en het Oegstgeester Kanaal. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan eventuele milieu-overtredingen en worden heling- en milieucontroles uitgevoerd.

Duin- en Bollenstreek
Voor 1999 heeft de politie, net als in voorgaande jaren, zeventig vaarsurveillances in de planning opgenomen. Tot eind augustus zullen de agenten op het water te vinden zijn. Met behulp van hun herkenbare politie-speedboot zullen zij onder andere weer de snelheid van vaartuigen gaan controleren. Met name de Warmonder Leede en het Oegstgeester Kanaal krijgen extra aandacht. Over deze locaties krijgt de politie namelijk regelmatig overlastmelingen over (te) hardvarende boten binnen. Op deze wateren geldt een maximum snelheid van 6 km/u. Op de Kagerplassen mag alleen snel gevaren worden in het speciaal daarvoor aangewezen gebied en moet men in het bezit zijn van een vergunning van de gemeente Warmond. Ook op de Kagerplassen houdt niet iedereen zich aan de regels, zo bleek afgelopen jaar. Twaalf schippers kregen toen een bekeuring omdat zij buiten het snelvaargebied te snel voeren en dertien schippers voor het snelvaren zonder vergunning in het snelvaargebied. Uiteraard letten de agenten ook weer op o.a. de aanwezigheid van zwemvesten en brandblussers, de juiste registratie van de boot en de minimumleeftijd van de schippers.

Visserij- en milieucontroles
Tijdens de vaarsurveillances worden ook vissers nauwlettend in de gaten gehouden. Zesentwintig sportvissers kunnen dat inmiddels beamen. Zij werden namelijk vorig jaar tijdens de vaarsurveillances door de politie gecontroleerd. Drie van hen hebben daar een nare ervaring aan over gehouden. Zij kregen een bekeuring omdat zij niet de vereiste papieren bij zich hadden. Naast visserij- aangelegenheden hebben ook milieu-overtredingen de aandacht van de agenten. Tegen aanmeren in het riet, of bijvoorbeeld het lozen van bilgewater wordt onverbiddelijk opgetreden.

Preventie en Helingbestrijding
Criminaliteitsbestrijding door de politie beperkt zich niet tot "land", maar strekt zich ook uit tot "water". Dat dit geen overbodige luxe is blijkt wel uit de politieregistratie over 1998. "De hermandad" kreeg vorig jaar namelijk een kleine vijftig meldingen en aangiften binnen van diefstal van spullen uit of vanaf een vaartuig. Recreatiegemeente Warmond scoorde het hoogst met negentien, gevolgd door Oegstgeest en Rijnsburg met tien aangiftes. In Katwijk deden vijf mensen aangifte, zowel in Sassenheim als in Valkenburg kwam een aangifte van diefstal uit of vanaf een boot binnen. Bij de politie in Katwijk en Warmond kwamen eenentwintig aangiftes en meldingen binnen van diefstal van een boot. Bij de politie in Sassenheim en Rijnsburg drie en op het politiebureau in Oegstgeest acht. Om dergelijke diefstallen te bestrijden geeft de politie desgevraagd voorlichting hoe diefstal en inbraak het beste voorkomen kan worden. Zo heeft de politie vorig jaar tijdens de schippertjesdagen in Warmond een voorlichtingsstand bemand. Een ander wapen in de strijd tegen criminaliteit op het water zijn de helingcontroles. Tijdens de vaarsurveillances van de politie werden vorig jaar in Sassenheim en Warmond bijvoorbeeld elf watersportbedrijven bezocht. Tijdens deze controles werden ruim driehonderd buitenboordmotoren op herkomst gecontroleerd, waarvan er twee als gestolen geregistreerd bleken te staan. De politie is van plan dit jaar, naast watersportbedrijven, ook in jachthavens helingcontroles uit te gaan voeren. De politie zal vooral op het water te vinden zijn bij goede of uitstekende weersomstandigheden. Hierdoor kan optimaal ingespeeld worden op het dan meestal grote aanbod van recreatief scheepvaartverkeer. De surveillances op het water worden uitgevoerd door een groep van tien speciaal opgeleide agenten die vallen onder het korps Hollands Midden, district Duin- en Bollenstreek Zuid. Bij een aantal controles werken zij samen met hun collega's van de politie te water van het Korps Landelijke Politiediensten. Ook staan er een aantal controles gepland die in samenwerking met medewerkers van het Hoogheemraadschap Rijnland worden gehouden.
Laatst bijgewerkt op 27-05-1999 - © 1998 H.T. Zielstra.