Greenpeace haalt duizenden liters radioactief water uit zee

Datum nieuwsfeit: 27-05-1999

Amsterdam, 27 mei 1999.

Milieuorganisatie gaat afval terugbrengen naar klanten Franse opwerkingsfabriek

GREENPEACE HAALT DUIZENDEN LITERS RADIOACTIEF WATER UIT ZEE

Greenpeace is bezig duizenden liters radioactief water op te vangen uit de lozingspijp van de opwerkingsfabriek COGEMA in La Hague, Normandië. Deze enorme hoeveelheid afval moet op een verantwoorde manier worden opgeslagen in plaats van in zee geloosd. Daarom wil de milieuorganisatie de nucleaire vloeistof terugbrengen naar de landen in Europa die brandstofstaven afkomstig uit kerncentrales laten opwerken in de Franse fabriek.

Het radioactieve water wordt verzameld in twee stalen tanks die elk 20.000 liter kunnen bevatten. De tanks bevinden zich op het dek van het Greenpeace-schip Strakur, dat sinds vorige week in de buurt van COGEMA’s lozingspijp afgemeerd ligt, een aantal kilometers uit de kust. Een team professionele duikers heeft een systeem geïnstalleerd waarmee de radioactieve vloeistof veilig van de op 30 meter diepte gelegen lozingspijp naar de oppervlakte gepompt kan worden.

De opwerkingsfabriek in La Hague loost ieder jaar ongeveer 230 miljoen liter vloeibaar nucleair afval in zee. Deze lozingen bevatten meer dan 30 verschillende stoffen die tienduizenden jaren radioactief en giftig blijven. Vorige week ontdekte Greenpeace dat de zeebodem rond de lozingspijp alarmerend hoge hoeveelheden radioactieve elementen bevat, zoals Cesium-137, Cobalt-60 en Americium-241. Stromingen in de zee verspreiden de vervuiling door de wateren van West-Europa, Scandinavië en het Arctische gebied.

De Franse overheid, eigenaar van de opwerkingsfabriek, doet niets om een einde te maken aan deze milieuramp. Ook de landen die hun afval in Frankrijk laten opwerken nemen geen verantwoordelijkheid voor de vervuiling die ze veroorzaken. Greenpeace voelt zich daarom genoodzaakt het afval uit de lozingspijp op te vangen zodat verdere verspreiding van de radioactiviteit voorkomen wordt.

COGEMA onttrekt met een chemisch proces plutonium aan verbruikte brandstofstaven uit kerncentrales uit verschillende landen. Doordat dit plutonium nergens voor gebruikt kan worden is er inmiddels een enorm overschot ontstaan. Er is dan ook geen enkele reden om nog met opwerking door te gaan. Behalve de Nederlandse kerncentrale in Borssele brengen ook centrales in Frankrijk, Zwitserland, België, Duitsland, Zweden en Japan hun afval naar La Hague. Onlangs heeft Jorritsma, demissionair minister van Economische Zaken, aan de Tweede Kamer laten weten dat de zowel de kerncentrale in Borssele als de inmiddels gesloten centrale in Dodewaard, niet willen afzien van opwerking. Greenpeace eist dat de opwerkingscontracten worden opgezegd.