AOb wil 'à la carte cao's' voor onderwijspersoneel

Algemene Onderwijsbond

Nota Maatwerk van Hermans geen antwoord op lerarencrisis

AOb wil 'à la carte cao's' voor onderwijspersoneel

Utrecht, 27 mei 1999 - De overheid en vakbonden moeten zich minder bemoeien met de arbeidsorganisatie op scholen, zodat het onderwijspersoneel meer dan tot nu toe eigen keuzes kan maken. Dit schrijft de Algemene Onderwijsbond in het rapport De Leraar dat is aangeboden aan de vaste Kamercommissie van onderwijs. De Kamercommissie houdt vandaag een hoorzitting naar aanleiding van minister Hermans' nota Maatwerk, eveneens over het leraarschap. Minister Hermans biedt in zijn nota geen antwoord op de lerarencrisis, die zich vooral uit in het tekort aan bevoegd onderwijspersoneel, aldus de AOb. 'Er ontstaat pas een interessante onderwijsarbeidsmarkt als de beroepsgroep zeggenschap krijgt over het onderwijs en over de randvoorwaarden waaronder dat moet worden gegeven.' De beroepsgroep moet zelf zorgen voor opleiding, scholing en ondersteuning. Arbeidsovereenkomsten bevatten een beschrijving van de plichten van werkgevers en werknemers. De cao's bieden maximale ruimte voor eigen keuzes: een à la carte-systeem. Tegenover een flexibele inzet in de schoolorganisatie staat dat personeelsleden overleggen over invulling van hun taakbelasting, verlof en vakantie. Veel overleg wordt gevoerd door de ondernemingsraad; op instellingen is slechts een beperkt aantal onderwerpen een zaak voor vakbonden. Als de bonden streven naar een zelfstandiger positie van het personeel tegenover de overheid en de werkgevers, moeten ze ook hun eigen heilige huisjes kritisch bekijken, aldus het AOb-rapport. De AOb werkt mee aan een register van leraren, maar stelt daarbij als voorwaarde dat de vakbonden de beroepsgroep vertegenwoordigen in een uitvoeringsorganisatie die de kwaliteit van het onderwijs bewaakt. De beroepsgroep formuleert een beroepsprofiel en actualiseert de eisen voor de startbekwaamheid. De beroepsgroep heeft invloed op het programma van de opleidingen via regionale adviesraden. De AOb herhaalt dat een omvangrijk investeringsprogramma van de overheid nodig is ter verlichting van de werkdruk, verbetering van de arbeidsomstandigheden en het wegwerken van salarisachterstanden. De AOb vindt arbeidsmarkttoeslagen lapmiddelen: de voorwaarden moeten over de hele linie verbeterd worden.