PT en LNV geven startschot 'Innovatie in siergewasketens'

Datum nieuwsfeit: 28-05-1999
TuinbouwNet

PT en LNV geven startschot voor 'Innovatie in siergewasketens'

Een betere kwaliteit van sierteeltgewassen en een vlot lopend productieproces, dat zijn de thema’s van het onderzoekprogramma ‘Innovatie in siergewasketens’. Op vrijdag 28 mei geven het Productschap Tuinbouw (PT) en het ministerie van LNV in Lisse het startschot met een feestelijke opening. In het vierjarige onderzoekprogramma wordt, verdeeld over 25 projecten, onderzoek gedaan op het gebied van veredeling en vermeerdering van siergewassen.

Een belangrijk accent ligt op de verbetering van milieu-eigenschappen van siergewassen. Dat gebeurt door het vergroten van de weerstand tegen ziekten en plagen, zodat er minder gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn. Daardoor ontstaat er bovendien uitgangsmateriaal dat beter geschikt is voor geïntegreerde en biologische teelt.

Een andere zwaartepunt is de verbetering van methoden om via weefselkweek snel grote aantallen planten van goede kwaliteit te vermeerderen. In het onderzoek worden gangbare onderzoekstechnieken (zoals soortkruisingen) gecombineerd met zeer geavanceerde methoden. Zo worden DNA-chips ingezet om weefselkweek te verbeteren.

Voor 1999 is een budget beschikbaar van 4,9 miljoen gulden. De belangrijkste financiers zijn het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (ruim 2,1 miljoen gulden) en het Productschap Tuinbouw (ruim 1,7 miljoen).

De overige 1,1 miljoen gulden komt uit overheids-en EU-subsidies, maar ook het particuliere bedrijfsleven investeert in enkele projecten. Het PT en het Ministerie van LNV verwachten dat de komende jaren meer particuliere bedrijven geïnteresseerd zullen raken in deelname in nieuwe projecten. Hierdoor kan het programma fungeren als vliegwiel voor vernieuwingen in de bedrijfstak.

Binnen het programma werken de onderzoekers van het Wageningse Centrum voor Plantveredelings- en Reproduktieonderzoek (CPRO) en het praktijkonderzoek (LBO en PBG) nauw samen.